vineri, 18 ianuarie 2008

De la Iov cetire

Iov 13:7-12

Cornilescu:
7 Vreţi să vorbiţi lucruri nedrepte din dragoste pentru Dumnezeu? Şi să spuneţi minciuni, ca să-L apăraţi?
8 Vreţi să ţineţi cu El şi să faceţi pe apărătorii lui Dumnezeu?
9 Dacă vă va cerceta El, va găsi bine oare? Sau vreţi să-L înşelaţi cum înşelaţi pe un om?
10 Nu, nu; ci El vă va osândi, dacă în ascuns nu lucraţi decât părtinindu-L pe El.
11 Nu vă înfricoşează măreţia Lui? Şi nu cade groaza Lui peste voi?
12 Părerile voastre sunt păreri de cenuşă, întăriturile voastre sunt întărituri de lut.

Biblia Ortodoxă (online)
6. Ascultaţi acum apărarea mea şi băgaşi de seamă la rostirea buzelor mele.
7. Oare de dragul lui Dumnezeu spuneţi voi lucruri strâmbe şi spre apărarea Lui croiţi minciuni?
8. Voiţi să ţineţi cu El şi să fiţi apărătorii Lui?
9. Şi dacă ar fi ca să vă cerceteze, ar fi bine de voi, sau vreţi să-L înşelaţi cum înşelaţi un om?
10. Desigur El vă va osândi dacă în ascuns vreţi să fiţi părtinitori cu El.
11. Măreţia Lui oare nu vă înfricoşează şi groaza Lui nu va cădea oare peste voi?
12. Rostirile voastre au tăria cenuşei. Răspunsurile voastre se prefac în noroi.

NTR:
7 Vreţi să vorbiţi cu răutate în Numele lui Dumnezeu şi să spuneţi minciuni în favoarea Lui?
8 Vreţi să-I ţineţi partea sau să fiţi apărători ai lui Dumnezeu?
9 Va fi oare bine de voi când vă va cerceta? Îl puteţi oare înşela aşa cum înşală un om pe un altul?
10 Oare nu vă va mustra El, dacă încercaţi să-I ţineţi partea pe ascuns?
11 Oare nu vă va înspăimânta măreţia Lui? Nu va cădea peste voi groaza Lui?
12 Cugetările voastre sunt proverbe de cenuşă, iar apărarea voastră e una de lut.

LXX:
7. Oare nu înaintea Domnului grăiţi?
Și nu înaintea Lui daţi glas vicleniei?
8. Veţi da voi oare înapoi?
Dar fiţi voi înşivă judecători!
9. Bine ar fi dacă v-ar urmări pe voi;
chiar dacă în toate cele pe care le-aţi făcut v-aţi pus de partea Lui,
10. nu mai puţin vă va mustra;
şi dacă într-ascuns sunteţi părtinitori,
11. oare spaimele Lui nu vă vor răscoli
şi groaza de la El nu va cădea peste voi?
12. Iar fala voastră se va face precum cenuşa
şi trupul vostru, [precum] lutul.

Scripturi

În această secţiune intenţionez să postez, periodic, versete din Sfânta Scriptură. Dar nu texte preferate, ci texte care contrariază, care nedumeresc. Nu voi interveni cu comentarii în postarea propriu-zisă. De fiecare dată, versetele alese vor apărea în cel puțin două traduceri româneşti.
Comentariile sunt binevenite. Cum nu există o normă, se acceptă exegeză, comentariu teologic, stilistic, poetic. Ar fi de interes pentru mine cum citesc alţii aceste texte, cum le înţeleg şi cum le aplică.
PS: A se citi titlul cu accent pe ultima silabă, nu pe prima.

miercuri, 16 ianuarie 2008

Eminescu de ieri


Alaltăieri am vândut la anticariat, într-o oră, trei volume cu poeziile lui Eminescu. N-am priceput ce-i cu aglomeraţia asta la un singur autor, deşi se mai întâmplă. Dar 3/oră e cam mult. Cum nu prea ţin socoteala, nu ştiam în ce dată ne aflăm. Ieri însă am auzit că e 15 şi mi-am amintit că e şi ziua lui Eminescu. Atunci mi s-a lămurit şi misterul vânzărilor. Apoi am uitat iar. Până aseară, când am văzut câteva secvenţe dintr-o emisiune pe TVR Cultural. Şi foarte repede am dat mai departe.
Eminescu, săracu’, e ăla de care mi s-a făcut lehamite în clasa a X-a, când trebuia să înghit comentarii predigerate la Floare albastră, Dorinţă, Sara pe deal, Revedere, Scrisoarea a III-a, Scrisoarea I şi, desigur, inevitabilul Luceafăr. Crunt, precum ştiţi cu toţii. Luceafărul poeziei româneşti, omul deplin al culturii române, poetul nepereche etc.
Apoi a ieşit pe podium şi la Mari Români, după prezenţa fantomatic-autoimaculantă a lui Ştefan cel Mare şi în urma mult mai pământeanului rege Carol I. Ei toţi, oameni onorabili de altfel, la vremea lor. Din punctul meu de vedere, Andrei Gheorghe a făcut un lucru intersant cu filmul documentar-investigaţie cu care a susținut candidatura lui Eminescu. Eminescologii ştiu mai bine cât de importante sunt sau nu datele aduse în discuţie.
Dar să revin la chestii subiective. În facultate (cea de Litere), am dat peste un Eminescu la fel de indigest precum cel din liceu. Din discursul patetic, solemn, bombastic, ininteligibil, encomiastic până la idolatrie am înţeles că aşa ni-i dat: să dormim acompaniaţi de poliloghia neperechii, absolutului, arheului, avatarului, demiurgului, romanităţii noastre, naturii. Ce-ţi doresc eu ţie, dulce Românie... (La) Revedere! Totu-i vis şi armonie/ Noapte bună...
Blestemul ăsta a continuat să mă urmărească. A trebuit să vorbesc de la catedră despre Eminescu. Şi atunci am înţeles dilema. Ce or să spună ăştia – elevii adică – la BAC (dacă nu-i lasă nimeni să copieze)? Nu mai bine le dau eu acolo 2, 3, 5, 10 pagini ca măcar cei care învaţă (tocesc) să ştie să înşire două vorbe? Sau e demn ca un profesor de română să nu vorbească despre teme şi motive eminesciene? Se cheamă că mi-am făcut bine meseria dacă nu le dau în caiet nişte chestii clasice despre Eminescu? Nu mai spun cum am procedat.
Am omis însă un episod care deja se petrecuse înainte să apuc să predau. Am citit poezii de Eminescu. Procedura e simplă. Se ia un volum de poezii pe care scrie Mihai Eminescu, se deschide la întâmplare şi se citeşte. Dacă sună foarte cunoscut sau vag cunoscut, se repetă procedura până când se ajunge la un text complet străin. Şi abia atunci se poate vorbi despre (re)descoperirea lui Eminescu. Cel puţin eu aşa am păţit. Cui îi place, îi place, cui nu, nu. Dar mişcarea asta se poate repeta şi în altă zi şi cu altă dispoziţie sufletească. Poate e mai senin afară, poate că omul a mai citit o carte între timp. Oricum, se cheamă că a trăit alt soi de experienţă poetică decât cele care i s-au propus în şcoală.
Mare pierdere, zic eu, ca hip-hop-erii din ziua de azi să rateze frumuseţe de revoltă profundă (eminesciană) şi deşteaptă, şi percutantă din pricina unui profesor prea preocupat să ia toţi BAC-ul sau prea demn ca să nu dicteze un comentariu beton cu toate cuvintele cu papion pe care le ştie (sau poate că nu :D). Sau poezii de dragoste care conţin suficient din acel ceva general uman cu care se poate identifica până şi cel care ascultă Adi Minune de dimineaţa până seara. Plus că se folosește şi un vocabular care trece de 20 de cuvinte, iar rimele sunt reuşite.
Din foarte numeroasele şi la superlativ (toate!) performantele generaţii ale şcolii româneşti, foarte puţini răzbesc dincolo de potopul de sintagme înţolite şi reuşesc să observe un lucru simplu: că Eminescu era un tip deştept, spre exemplu. Nenorocul lui e că a fost sanctificat literar şi îmbrobodit cu adjective de nu se mai ştie pe unde sunt moaştele şi nimeni nu mai înţelege de ce ar trebui venerate. Din păcate, cei care îl elogiază până la cer, cred că nu fac decât să-i împlinească „profeţia” din Scrisoarea I. Şi mai cred că Eminescu e mai simpatic ăla de ieri, decât ăla de azi. Fiindcă era viu. Acum e statuie şi se găinăţează toţi criticii pe el de nu-l mai recunoşti la faţă.
Poate greşesc, dar Eminescu să ne judece. Eeemineeeescu...

sâmbătă, 5 ianuarie 2008

Termeni subiectivi - Corectitudinea politică

Adeptul corectitudinii politice este persoana care se remarcă prin aceea că reţine dintr-un discurs public, dintr-o discuţie privată sau dintr-o conversaţie de cafenea elementele pe care le identifică - potrivit mijloacelor ideologice şi intelectuale de care dispune - ca fiind incorecte politic. Adică, e vorba despre acele calificative, nume sau acţiuni care se referă în mod injurios, calomniator sau potenţial jignitor în special la minorităţile sexuale - vorba cuiva - înlocuitoare, minorităţile etnice sau minorităţile religioase altele decât cele creştine (în mod necesar şi obligatoriu).
La exterior se observă atitudinea generoasă şi limbajul echilibrat. Acestea pot fi de-a dreptul seducătoare. Toleranţa este însă una dogmatică. Dogmatismul iese în evidenţă cel mai acut în momentul în care cineva se manifestă public - în special - incorect politic. Atunci poliţia corectitudinii devine agresivă şi duce campanii de propagandă împotriva intoleranţei sesizate. Singura atitudine validă şi civică este considerată cea promovată de calea corectă politic.
Cel mai spurcat păcat al corectitudinii politice este pretinsa ei imparţialitate. În fapt, ea face lobby diferitelor minorităţi în defavoarea majorităţii. Nu se mulţumeşte cu toleranţă, ci vrea pluralitate, egalitate, chiar privilegii pentru toate minorităţile. Desigur că uneori aceste pretenţii pot fi fondate, de multe ori însă ele beneficiază de imunitatea pe care eticheta de incorect politic (aplicabilă oricui) le-o asigură, însă neavând vreo legitimitate. A se vedea, de exemplu, cazul homosexualilor care vor, nici mai mult nici mai puţin, copii pe care să-i crească. Societatea este invitată să le furnizeze material uman pentru acest experiment ale cărui consecinţe sunt încă imposibil de estimat.
Corectitudinea politică e de stânga, din punct de vedere politic. Şi are foarte multe (poate cele mai multe) de reproşat Bisericii şi atitudinilor ei intransigente moral. Mizează mult pe ignoranţă, pe pretinse umanisme şi pe pretinse emancipări. Manipulează fără reţineri şi dezinformează fără mustrări de conştiinţă. E oricând dispusă să ignore adevăruri care îi contrazic tezele şi să augumenteze amănunte care i le susţin.
Dacă s-ar putea împlini urările, cu ocazia Anului Nou, i-aş dori acestei ideologii: viaţă scurtă şi chinuită! Din păcate, adepţii ei sunt tot mai mulţi, mai influenţi (vezi filmele Hollywood sau o consistentă parte din presa occidentală) şi mai agresivi. Şi ca să vedeţi că nici măcar grupa mică nu e lipsită de influenţe ideologice, vă invit să urmăriţi un fragment din Barnyard. Ceea ce mă deranjează aici (ca om crescut la ţară) e că vacile şi taurii arată toţi la fel, dar nu neutru, ci precum nişte femele bovine. Aşa, ca să ne obişnuim (şi) cu efeminarea societăţii. Şi, eventual, cu relaţiile... homo, nu tot hetero-sexuale. Ori poate că-s eu mai paranoic...

sâmbătă, 29 decembrie 2007

Târguri de carte

Frakfurter Buchmesse este un eveniment cu amploare globală, probabil cel mai mare târg de profil din lume (cel puţin aşa se vrea şi se declară). În ediţia din 2007 (prima la care am participat, împreună cu Dani Fărcaş), spre exemplu, au fost 7.448 de expozanţi individuali (3.358 din Germania!), din 108 ţări. Editurile au venit cu 391.652 de titluri – 121.267 fiind noutăţi – expuse pe o suprafaţă de 171.790 mp. Numărul vizitatorilor în acest an a fost de 286.621, în 5 zile de târg. Pentru comparaţie, Gaudeamus 2007 a înregistrat aproape 450 de participanţi (care au avut la dispoziţie 10.000 mp) şi 96.000 de vizitatori. O suprafaţă de 17 ori mai mică (deşi e vorba de pavilionul central din Romexpo) şi un număr de edituri de peste 16 ori mai mic. Aceste cifre pot servi pentru comparaţie celor familiarizaţi cu târgurile românești organizate în Romexpo.
Mai întâi trebuie precizat că la Frankfurt nu se vând cărţi. Personajul principal nu este publicul cumpărător (poate că astfel se explică faptul că numărul de vizitatori e de numai 3 ori mai mare decât la București) care, eventual, ar putea beneficia de reduceri substanţiale, ci editorul şi agentul responsabil cu drepturile de autor. Se discută, se negociază, se încheie contracte. Poate că aici e cel mai evident caracterul de produs vandabil al cărţii. Calitatea conţinutului trebuie să se convertească în capital, în profit, altfel... degeaba a fost scrisă. În termeni economici, desigur.
Târgul de la Frankfurt este şi un spectacol. În fiecare an există un invitat special (2007 a fost rândul Culturii Catalane, iar 2008 e anul Turciei). Peste tot există afişe care îţi amintesc să vizitezi pavilionul invitatului.
Tot de spectacol țin și prezentările fiecărui expozant. Editurile mari au standuri pe măsură. Giganţii ocupau sute de metri pătraţi, în timp ce editurile mici (cum sunt şi cele evanghelice din SUA şi Marea Britanie) deţineau standuri mai modeste. Dar şi cei mai mici se străduiau să iasă în evidenţă. Spre exemplu, o editură din Germania avea garat la stand un Trabant, deasupra alteia trona graţios... o capră. Când am văzut-o n-aveam apartul s-o fotografiez, a doua zi am umblat câteva minute bune să aflu capra, dar nu am reuşit. Standul central al Australiei avea instalat deasupra un cangur.
De pitorescul târgului ţin şi titluri precum Our Mother Saint Paul, Yoga for Equestrians sau ăsta (dacă n-aveți răbdare pentru explicația video, citiți numai titlul aici).
În zilele târgului, oraşul devine un adevărat Babel. Probabil că mai toate limbile care au şi practica unei culturi scrise sunt reprezentate, fiindcă, dacă nu participă ca expozanţi, vin agenţi să achiziţioneze drepturi pentru traduceri. Antioccidentalul Iran a participat cu 22 de edituri, dar sunt şi ţări care nu figurează pe lista expozanţilor (Coreea de Nord, Somalia, Afganistan etc.). Am văzut foarte mulţi asiatici, unii venind ca reprezentanţi pentru ţările de origine, iar alţii ca angajaţi ai marilor companii editoriale.
În acest an, curtea a fost mobilată cu nişte cărţi decorative uriaşe, așezate în semicerc. În mijloc era montată mochetă, loc de lectură confortabil. La intrarea în târg erau instalaţi cu toată recuzita numeroşi anticari nemți.
Editurile sunt organizate atât pe ţări, cât şi pe domenii (cărţi pentru copii, spiritualitate, ficţiune etc). Din cele 10 hale ale târgului, 7 au fost folosite anul acesta pentru cărți – fiecare dintre ele având mai multe nivele. Distanţele sunt mari. De la intrare până în hala 8, spre exemplu, nu se putea ajunge, cu toate scările şi benzile rulante, mai repede de 20 de minute decât alergând încontinuu. Din loc în loc existau puncte de informare, de unde se puteau cere îndrumări şi în engleză, şi în germană. Vizitatorii aveau la dispoziţie un catalog gratuit. Dar, contra cost, puteau obţine unul exhaustiv.
Cea mai bine păzită intrare era cea de la nivelul unde aveau standuri SUA, Marea Britanie, Israel, Canada, Australia şi alţii. A fost singurul loc unde se verificau bagajele. Şi asta cu siguranţă nu pentru a păzi laptop-urile aduse de Google books (un stand mare chiar la intrare), nici ca să asigure protecţia cărţilor de la Random House, HarperCollins sau Wiley-Blackwell. Nici edițiile cu grafică de lux de la Phaidon (standul lor mi-a atras atenţia şi prin dimensiuni şi prin design).
Neapărat trebuie menționate toaletele. Impecabile. Şi curăţenia, şi mirosul, și tehnologia. Treabă nemţească. Constatând asemenea confort mi-am amintit şi că la intrare am plătit 22 Euro.
Şi la Gaudeamus s-a plătit intrarea anul acesta: a costat 3 lei. Despre toalete nu ştiu să spun nimic. N-am avut curajul să intru. Mirosea oleacă de afară...
În presă s-a anunţat că vineri publicul va putea intra de la ora 10, iar la faţa locului am constatat că numai de la 11. Aşa că am stat româneşte pe hol (asta a fost o concesie pe care a făcut-o șeful agenției de securitate, după ce oamenii au vociferat).
Multă lume dornică de carte şi la noi. Înghesuială foarte mare, mai ales sâmbătă. Chiar şi la standurile de sus abia puteai ajunge din cauza aglomeraţiei. Evenimente numeroase, lansări cu şedinţe de autografe.
Au fost prezente tot felul de personaje şi personalităţi: Ion Iliescu, Radu Paraschivescu, Denisa Comănescu, CTP, Traian Băsescu, Andrei Pleşu, Margareta Pâslaru, Vladimir Tismăneanu, Adrian Năstase, Radu Naum, Marius Chivu, Marin Mincu, Daniel Cristea-Enache, Gabriel Liiceanu, Cristian Diaconescu, Călin Vlasie, Bogdan Teodorescu, Mihai Şora, Horia-Roman Patapievici, Pavel Coruţ, Silviu Lupescu etc.
Ce am observat anul acesta e că editurile româneşti au devenit toate din ce în ce mai atente la design-ul cărţilor. Pe lângă prezenţele deja consacrate şi răsştiute (Humanitas, Rao, Polirom, Nemira, All, Teora etc.) menţionez câteva edituri cu o dimanică demnă de luat în seamă: Art (care are cel puţin două colecţii ce merită urmărite: Demonul teoriei şi Cărţi cardinale), Cartier (editura din Moldova, care traduce Jean Piaget), Tritonic (prezenţă agresivă, în tr(e)i locuri), Comunicare.ro, Herald, Idea. Standuri sobre şi elegante pentru editurile ortodoxe (Bizantină, Editura IBMBOR, Evanghelismos) sau greco-catolicii de la Galaxia Gutenberg (Robert Lazu se ţine în continuare de pasiunea lui şi a scos, în colaborare, Enciclopedia lumii lui Tolkien).
Am constatat și nouă tentativă (nu știu a câta) de resuscitare a Editurii Minerva. Cei care nu știți exact de unde s-o luați amintiți-vă colecția BPT (pe care încă o mai deține editura și vrea s-o impună, dar merge greu). Edituri precum Eminescu și Albatros aproape că au murit. Deși prima încă mai încearcă ceva.
Foarte interesant stand a avut Institutul Cultural Român. Și Radio România s-a prezentat interesant. De altfel, radioul național se încăpățânează de câțiva ani să fie organizatorul acestui târg. Și bine face că nu renunță.
Au participat mai multe universităţi de peste hotare cu standuri (The Hague University, University of Bedfordshire, Aarhus School of Business (Danemarca), La Salle Universities, University of Sheffield, Istituto Europeo di Design ș.a.), dar „gălăgia” din difuzoare atrăgea atenţia tot asupra lucrurilor care se petreceau în zona 0. De altfel, foarte multă lume n-am văzut să se înghesuie la ofertele educaționale, în ciuda numelui pe care-l poartă evenimentul. Instituţiile cu denumiri sforăitoare (gen Centrul Educaţia 2000+; vedeți că nici pagina web nu le funcționează) nu ofereau mai nimic. Aveau în schimb niște personaje destul de necomunicative la „relații cu publicul”. Mult mai atractive erau standurile cu produse multimedia pentru copii, de exemplu. Editurile de casă ale universităţilor din România oferă titluri de palmares şi de dosar pentru promovarea cadrelor. Mai sunt şi excepţii: Editura Universităţii Al. I. Cuza din Iaşi, de exemplu, a venit cu Biblia de la 1688, un Dicţionar de sinonime comentate ale limbii engleze, Dicţionarul limbajului poetic eminescian. Nici timișorenii n-au stat rău.
Reţele şi cărţile practice sunt în mare vogă. La fel şi cele cu horoscop sau feng-shui. E toate la modă, ce să faci? Impresia e că se vinde absolut orice. Se reeditează cam tot ce s-a publicat înainte de ’89 din literatura universală. Evenimentul incontestabil al acestui an a fost apariția, într-o nouă traducere, la Polirom, al lui Hemingway.
De Harry Potter nu prea am auzit. Însă vrăjitorii au devenit adevărată molimă literară. Și la Frankfurt și la București afișe mari, cu grafică foarte bună te invitau în lumi fermecate. O adevărată junglă pentru copii și (mai ales) pentru părinți. În măsura în care sunt interesați ce citesc odraslele. Dar, lăsând la o parte acest trend ce ține de marketing, multe edituri publică reeditări ale unor cărți mai vechi pentru copii. Din păcate, nu toate sunt de calitate (a se vedea în acest sens articolul Ioanei Bot din Dilemateca, nr.19).
După ce am văzut ce se petrece în târgurile astea, nu mă preocupă soarta cărții, cred că încă mai are ani buni de trăit. Dar e dificil de prevăzut soarta cititorilor. Și cum vor reuși să discearnă între sute de mii de nume și titluri. Pentru mine e un subiect mult mai de actualitate.

marți, 25 decembrie 2007

Vina Moşului

Moş Crăciun există! Nu spun o noutate. Numai scepticii incorigibili îl contestă.
Dar existenţa Moşului e foarte problematică. Prima lui deficienţă e că n-are mamă. Ci numai tată. Unul – aşa e uneori cu taţii – nu foarte precis, deşi se pare că i s-a stabilit în cele din urmă o paternitate certă (până la noi descoperiri). S-a ivit aşadar într-o familie monoparentală. Nu e corect politic să speculăm asta, dar dacă e s-o luăm psihanalitic sau de bun-simţ, nu are cum să fi rămas nemarcat de această stare de fapt. Poate că de aici i se trag toate câte le face. O fi vreun complex sau vreo frustrare refulată la mijloc, cine știe? Freud? E posibil ca la o analiză amănunțită, Moșul să apară ca un nevrozat. Și așa se justifică la lume, nu mai poartă responsabilități. Tata e de vină, mama la traumatizat, comerțul l-a batjocorit încă din fragedă... bătrânețe. A, da, unde mai pui că s-a născut bătrân?!
Cred însă că are o vină și că principala vină a moşului e că aparţine legendei. O legendă modernă. Povestea lui e scurtă şi eficientă. Un basm-reclamă.
Ca orice chestie modernă, și-a reclamat dreptul alternativ la existență. A relativizat autoritatea concurenței, pe care a declarat-o la fel de legendă și a recurs la echivalări. Așa am ajuns să aflăm că Iosif, Maria și Isus sunt tot niște personaje legendare, Moș Crăciun stă în rând cu ei și, deși nu au, practic, mai nimic în comun, se întâlnesc pe aceeași dată.
Cred că Moșul a fost primit mult mai bine tocmai pentru că nu aducea nimic explicit creștin în conținutul sărbătorii, ci numai chestiuni mai vagi precum bucuria în familie, „spiritul Crăciunului” (o fi vreun duh ăsta sau vreo fantomă?), dispoziția generoasă, capacitatea de a performa minuni.
Am crescut cu impresia nesistematizată, dar foarte puternică și atotprezentă că nimic creștin nu este și nici nu e cazul să fie în existența noastră cultural-civică. Veți zice unii că mi se trage de la copilăria sub comunism. Nu! E mai complexă treaba, nu mă apuc s-o disec acum. Pe scurt, biserica își proclama unicitatea ca deținătoare a tuturor manifestărilor credinței, iar societatea laică se dezicea cu blesteme de orice urmă de creștinism. Așa se face că am rămas șocat să aflu că există scriitori credincioși (mă refer la cei mari, nu la alții). Și mi-a luat destul de mult până să înțeleg că Europa (și America) se leapădă de rădăcinile lor creștine.
Am făcut această paranteză pentru Moș Crăciun. Ca să subliniez că el are un culoar (tot mai larg) care se pregătește de câteva secole bune. În felul lui, Moșul e un renegat, un rebel, un protestatar, un spirit liber...
Revin însă la vina lui. Neavând altă consistență decât legenda, el poate fi mutat dintr-un loc în altul, poate fi transplantat, adaptat și reinterpretat. Marea lui calitate este – parafrazând o reclamă intrată în folclorul tv – că „Moșul nu se supără. De ce oare?” Pentru că trebuie să supraviețuiască. Indiferent de cost. El e mulțumit și dacă devine un simbol, o sinecdocă, o metonimie, o parodie. N-are pretenții sacre, se pliază cu vioiciune pe orice context: de la fotbal la computere, de la macaroane la flori artificiale, Moșul vinde orice și dă orice fel de cadou. Dacă i se cere, se îmbată (criță), se dezbracă („crăciuniță”!?), se pensionează, se rătăcește, se lasă ademenit, rămâne blocat în horn, conduce taxi, fură mașini, se tratează de „reumă”.
Moșul e ca un detergent minune cu care poți spăla și vasele și mocheta și parbrizul. Și toate sclipesc la urmă.
Îi poți face orice (și muzică, și casă, și istorie, și cult) mai puțin un lucru. Nu-l poți contesta. Fiindcă nu stă într-un loc. E un argint-viu. Când pui mâna să-l prinzi, a scăpat în altă parte. E volatil. Cred că starea lui de agregare nu e cea solidă, ci mai degrabă gazoasă, fiindcă nu doar că se scurge, ci umple orice spațiu îi oferi.
Moșul e un fel de rețea globală. Se autogenerază din mai multe puncte simultan. Cine luptă cu Moșul a pierdut din start. Fiindcă e o luptă cu invizibilul.
Moș Crăciun este una dintre cele mai puternice ficțiuni existente. El nu se întrece decât cu alte ficțiuni cel puțin la fel de eficiente. Însă în zilele noastre toate aceste ficțiuni își vor găsi, pluralist, locul lor.
Deși deviez puțin, aș propune să ne pregătim pentru vremea când Făt-Frumos nu va mai avea voie să răpună zmeul sau balaurul, fiindcă cei din urmă vor constitui o minoritate discriminată pozitiv. Mă întreb cum vom rezolva problema foarte reală a lanțului trofic în natură.
Revin însă ca să închei. Moșul a venit și va sta. Deși s-a ivit în capitalism, nu are preferințe politice (s-a lăsat numit și Moș Gerilă), nici religioase, nici climaterice, nici etnice. Moșul e al nostru al tuturor. Și nu ne cere absolut nimic în schimb. Ho, ho, ho!

luni, 24 decembrie 2007

După revoluție

Dictatorul a fugit!” Cu această replică a început pentru mine revoluția. Nici nu reușesc să îmi amintesc altceva, deși am încercat. Din bătrânul nostru VEF a răsunat o voce agitată rostind chestia asta bizară. Eram convins că-i Europa Liberă. A fost și mai straniu când am constatat că e Radio România. Părea un soi de vis fantastic. Era așa de palpitant ca la meci, când juca Steaua în Cupa Campionilor. Și a ținut mai multe zile „meciul” ăsta.
Frate-meu a mers să dea vestea la vecini. Unul l-a luat în brațe și la pupat de bucurie. Era victoria îndelung așteptată a alor noștri.
Apoi au apărut camioane care purtau steaguri găurite. Cum s-a înserat, am dat buzna la bace Ioane, care avea televizor (Opera, cu lămpi). Tot ce pricepeam e că a fugit Ceaușescu – și asta era bine –, dar nu i se dă de urmă – iar asta era rău. Că eram liberi – tot bine era –, însă cineva împușca oameni în București, Timișoara, Sibiu – și asta ne speria foarte tare pe noi copiii. Toate lucrurile astea le intuiam, la adulmecam, fără să avem noțiuni și reprezentări, ci numai spaime și bucurii spontane.
Atunci am auzit prima dată cuvinte precum: dezinformare, manipulare, iliescu, terorist, agentură, genocid, concetățean, voican-voiculecu, nomenclatură, mazilu, roman, piața universității, generalul vasile milea, proclamație, proiectoare etc. Știam de la Europa Liberă altele: protest, greva foamei, monarhie, dictator, pacepa, paul goma, perestroika, regele mihai, cortina de fier, mircea dinescu, doina cornea, solidaritatea, silviu brucan, pactul de la varșovia, nato, ioana măgură bernard, democrație, al dumneavoastră neculai constantin munteanu, monica lovinescu, libertate de exprimare, virgil ierunca, nestor rateș, comunitatea economică europeană, emil hurezeanu etc. După ziua aia ciudată cuvintele s-au amestecat de nu mai reușeam să pricep nimic. Ba s-au adăugat și altele: partide istorice, economie de piață, reformă, constituție, mineriadă, demisie, scrutin, parlament, coposu, ecologist, miron cozma, marian munteanu, instigare, platformă electorală, senator, deputat, divertis, ion rațiu, caleidoscop, bârlădeanu, a vinde țara, ajutoare (sau „helpuri”), meandre etc. Dintr-o serie mai târzie fac parte: corupție, xerox, tehnocrat, imunitate, extremism, vc tudor, coaliție, meleșcanu, fundație, năstase, clasă politică, grupuri de interese, faliment, bancorex, temeșan, caritas, joc piramidal, duplex, trimbulinzi, memorialul durerii, protv etc.
N-am simțit imediat ce înseamnă libertatea câștigată la revoluție. Ba din contră, în Ajunul Crăciunului n-am fost lăsați să colindăm decât puțin, de frica teroriștilor. Da’ n-am fost foarte amărâți, pentru că nu ninsese, era ceață și noroi. Însă la scurtă vreme a ajuns libertatea și la noi. Vacanța de iarnă s-a prelungit până în februarie. Și aveam și zăpadă. Asta da libertate!
La școală nu prea am sesizat ce se schimbase. Acum, în loc de tovarășa trebuia să zicem doamna. Diriginta purta un ecuson cu FSN. Îmi plăcea. Ecusonul. Însă nu îmi plăcea nici ce scria pe el, nici că vedeam oameni care îl purtau cu fală.
Personal nu m-a afectat prea tare schimbarea de regim. S-au făcut noi alegeri și tot eu am ieșit, doar că nu mă mai numeam comandant de detașament, ci șeful clasei. Tot noi, cei vechi, dețineam funcțiile.
Ce am priceput însă foarte repede era că o să fie greu. Și că trebuia „să strângem cureaua”. Altfel spus urma să fim săraci. Fiindcă nu eram dintre cei cu părinți cu stare, mă chinuia tare gândul ăsta. Îmi era nesuferit Brucan pentru convingerea lui că vor trece zeci de ani până să ajungă România economiile de piață eficiente. Nu mai suportam să aud de „buget de austeritate”, „criză economică”, „inflație”, „tranziție” etc.
Revoluția l-a convins pe tata să cumpere televizor. Nu știu dacă a făcut bine. Dar atunci am fost foarte încântat că puteam să văd desene animate, iar duminica așteptam ore întregi momentul când se dădeau „Cascadorii râsului”. Așa că mă anesteziam cu umor și voie bună pentru necazurile mele.
1989 a fost anul care m-a obligat să gândesc. De atunci încoace n-am mai avut de ales (gânditul în sine e o chestie neutră, care nu înseamnă că m-aș fi înțelepțit, ci doar că a trebuit să mă preocup mental de realitatea care mă amenința). Am fost obligat, de exemplu, să-mi amintesc că Iliescu promisese că nu va candida la alegeri. Ulterior a candidat și a câștigat. Cu minciuna. Până atunci nu m-a intersat niciodată politica, de atunci încoace n-am mai putut s-o ignor. O singură dată îi întrebasem pe ai mei, într-o dumincă „de votare”, de ce se mai duc dacă îl votează mereu pe același. Nu înțelegeam cum adică să alegi când e numai unul. Cred că mi s-a explicat că așa se face și că cei care nu respectă regula au de suferit. Mie mi se părea distractiv să votezi altceva. Ce nu s-ar aștepta nimeni. Dar am aflat că nu e voie, că nu se poate etc.
În fine, cred că moșul Brucan a avut dreptate. Adolescența mea s-a suprapus peste o etapă năbădăioasă a ţării ăsteia. Într-un sens am impresia că ne-am trăit împreună vârsta dificilă. Însă a ei continuă și azi. Și cred că acesta e și marele meu regret: că a rămas mult în urmă, că e încă sălbatică și mofturoasă, că e dezorganizată și sentimentală, că e patetică și nărăvașă, că e violentă și necugetată, că e credulă și infatuată, că umblă după mode, dar n-are stil, nici maniere. Poate că totuși din zbaterea prelungită de acum va ieși, contrar așteptărilor și evaluărilor realiste, (și) ceva bun. Dar mă încearcă frustrarea că nu s-a grăbit să crească și că a rămas infantilă în apucături. Sunt unul dintre cei trădați și trădători în același timp. Trădați pentru că ni s-a promis mult și, în naivitatea noastră, am crezut. Trădători pentru că ne-am văzut de maturizare și n-am mai așteptat să crească și țara cu noi. Trădați pentru că țara ne arde picioare în fund și ne dă țepe în buzunare. Trădători pentru că, dezamăgiți, ne-am întors către ale noastre și sperăm să ne meargă nouă bine, restul nu (mai) contează.
Finalul e că îmi doresc tot mai mult să achiziționez o ediție de opere Caragiale. Și sper să am bani s-o plătesc și timp s-o citesc.

vineri, 30 noiembrie 2007

Leac pentru iluzii

- în salonul nr. 6


Doctorul Andrei Efrimîci Raghin (Salonul nr. 6) era suferind. Boala lui era iluzia. Trăind în confortul puturos şi dezagreabil al spitalului pe care îl conducea, îi dădea mâna să filosofeze aiuristic, cuprins de lehamite şi detaşare: e totuna că stai în casă sau eşti la ospiciu, e totuna dacă suferi sau eşti sănătos, n-are niciun rost să tratezi pe nimeni că oricum moare fiecare până la urmă şi alte bazaconii. Dacă era cât de cât mai sensibil la realitate, s-ar fi putut trata sub îndrumarea lui Ivan Dmitrici Gromov, unul dintre nebunii salonului nr. 6, care suferea de mania persecuţiei, însă era foarte conştient de viaţă, moarte şi suferinţă. Dar leacul cel mai eficace se administrează direct, nu prin intermediar. Confruntarea cu viaţa crudă nu lasă loc de mofturi şi reverii stupide. Frigul, durerea, foamea, izolarea, spaima şi disperarea determină modificarea imediată a teoriilor sterile.
Personajele lui Cehov sunt oameni care caută. Dar se prind în jocul unor himere. Iar când cad de la înălţimea viselor în zama mocirloasă a realităţii, se surpă, se sting. În cazul fericit aşteaptă un viitor mai bun, nedeterminat sau o viaţă mai bună după moarte.
Konstantin Gavrilovici Treplev este îndrăgostit de Nina (Pescăruşul) şi o aşteaptă câţiva ani. Dar ea iubeşte un romancier fără strălucire, pe Trigorin. Până la urmă, aşteptarea lui Treplev de dovedeşte inutilă şi omul se sinucide.
Unchiul Vanea şi Sonia, nepoata lui (Unchiul Vanea), muncesc pe brânci la moşie ca să-l întreţină pe tatăl Soniei, Serebreakov Alexandr Vladimirovici, profesor universitar, la oraş. Doar merită, el e mândria familiei, profesor la arte, minte luminată. Vine un moment când unchiul Vanea înţelege însă că Serebreakov e lipsit de strălucire, plat, prost şi ridicol şi că toată viaţa s-a închinat unei iluzii care ascundea o nulitate.
Olga, Maşa şi Irina (Trei surori) aşteaptă să plece la Moscova, acest el-dorado care le cheamă şi le aşteaptă. Între timp, supravieţuiesc cum pot în mediocritatea provinciei, se agaţă de fiecare personaj mai răsărit şi îşi laudă fratele, viitor muzician de talent. Andrei, artistul, ajunge funcţionar de rang inferior în orăşelul unde locuiesc şi, pasionat de jocul de cărţi, cheltuieşte averea familiei. Surorile înţeleg curând că nu vor mai ajunge niciodată la Moscova şi se resemnează.
Liubov Andreevna împreună cu fiicele Ana şi Varia, dar şi cu fratele ei Gaev (Livada cu vişini) deţin cea mai frumoasă livadă cu vişini din toată gubernia (sau poate că din toată Rusia). Nu pot concepe că, deşi înglodată în datorii, ar putea pierde proprietatea pe care o stăpânesc de mai multe generaţii. Dar realitatea nu ţine cont de ce pot ei concepe sau nu.
Nuvela şi piesele amintite au în comun tratamentul dur împotriva iluziei, indiferent de originea ei nobilă sau vulgară.
Poate că nişte lecturi din Cehov ar folosi ca antidot la vânătoarea de himere. Oricine poate afla relativ repede şi dintr-o sursă laică faptul că fericirea nu e de găsit nici în iubire, nici în proprietăţi, nici în desfătări intelectuale. Nici ideologiile, nici capitalul, nici munca, nici nemunca, nici pasiunea nu elimină zădărnicia. Cel mult amână momentul în care se dezvăluie adevărul. De altă parte, şi ideologiile, şi capitalul, şi munca, şi pasiunea pot deveni iluzii sau aşteptări înşelate. Iar pe urma lor se lasă, atotputernică, deşertăciunea.
E reconfortantă lectura lui Cehov. Există în scrierile lui un fel de promisiune că la un moment dat în viaţă, adevărul despre propria existenţă apasă cu atâta intensitate încât autosugestiile, minciunile foarte adânci despre sine se dau la o parte. Se produce atunci o criză majoră, desigur. S-ar putea ca momentul de luciditate să dureze foarte puţin, iar unii să nici nu îl ia în seamă decât ca pe un incident care le-a tulburat meteoric confortul şi evoluţia (ascensiunea, cariera, dezvoltarea, credinţa). Dar faptul că acel moment al adevărului e o certitudine are ceva frumos în sine. Înseamnă că fiecărui om i se dă măcar o dată în viaţă posibilitatea să se vadă fără cosmeticele cu care îşi aranjează existenţa. Oricine are posibilitatea să-şi iasă din rol(uri) şi să stea faţă în faţă cu sine. Nu cred că un asemenea moment lasă vreo viaţă necutremurată. Seismul îl resimt sfântul şi păcătosul laolaltă. Nu cred că vreun om poate să treacă pe aici fără criză, indiferent ce nume îi aplică şi unde încadrează ce trăieşte atunci: „criza vârstei mijlocii”, menopauză, PMS, sindrom posttraumatic, depresie, neurastenie etc.
Cehov e foarte actual, e fără timp, tocmai pentru că oamenii se autoamăgesc în orice epocă, numai formele minciunii diferă. De salonul realităţii nu scapă nimeni, fiindcă el e lumea însăşi cu suferinţele ei certe. Şi din roz-bonbon-ul credinţei „înalte”, al gândirii pozitive sau al mulţumirii de sine, fiecare va ajunge, prin mila lui Dumnezeu, să dea cu capul de viaţa nudă şi crâncenă. Şi abia atunci se poate confrunta cu sine fără fumuri şi fără epoleţi.

sâmbătă, 27 octombrie 2007

De ce nu mai vreau să-i votez

Pentru că sunt proşti.
Pentru că sunt fuduli.
Pentru că sunt mincinoşi.
Pentru că nu sunt cu adevărat interesaţi de „problemele ţării”.
Pentru că vor foarte mult să se îmbogăţească.
Pentru că sunt nesimţiţi.
Pentru că ţin de putere cu orice preţ.
Pentru că sunt imorali.
Pentru că fură.
Pentru că n-au doctrină politică, ci numai interese.
Pentru că ne manipulează.
Pentru că îşi bat joc de sinceritatea cetăţenilor.
Pentru că ei dispreţuiesc onestitatea.
Pentru că nu le e frică de nimeni şi de nimic.
Pentru că se consideră cetăţeni de rang superior.
Pentru că sunt şmecheri.
Pentru că au compromis aproape toate valorile naţionale şi umane.
Pentru că sunt impostori.
Pentru că sunt răi.
Pentru că sunt prost-crescuţi.
Pentru că sunt imbecili.
Pentru că sunt inculţi.
Pentru că sunt paranoici.
Pentru că un singur vot nu contează.
Pentru că doar grupul contează.
Pentru că demo-craţia de acest tip îmi displace.
Pentru că nu mă ajută deloc raţiunea sau conştiinţa să aleg între proşti şi incompetenţi.
Pentru că nu mai vreau să determin un om de treabă să devină dobitoc politic.
Pentru că îi doare în fund de mine, şi nu văd de ce m-aş sinchisi eu mai mult pentru ei.
Pentru că nu contează cine conduce România.
Pentru că sunt sătul de minciuni idioate.
Pentru că nu mai vreau să mă mint.
Pentru că nu mai vreau să fiu „masă” electorală.
Pentru că n-am vocaţie de Don Quijote.
Pentru că mă simt ridicol cu ştampila în mână şi cu numele lor în faţă.
Pentru că acum pot oricând să-mi aleg altă ţară.
Pentru că prefer să dorm, în loc să merg până la secţia de votare.
Pentru că am dreptul să nu votez.

joi, 25 octombrie 2007

Românul (nu) s-a născut hoţ

Personalităţile politice – bizară sintagmă, aşa că reiau – politicienii cu „vizibilitate” se indignează demagogic de câte ori calificativul „hoţ” este asociat cu naţia română. E interesant însă că instituţii a căror activitate şi imagine este foarte explicit determinată de politica partidul/partidelor aflat(e) la putere „se comportă” în total dezacord cu indignarea oficială. Pe de altă parte, există nişte reflexe comportamentale şi culturale cel puţin bizare pentru un popor cinstit şi muncitor cum al nostru. Aşa că nu poţi să scapi de niscai nedumeriri.
De ce sunt instalate radarele poliţiei ca la „camera ascunsă”? De ce stau poliţiştii în maşini fără însemnele instituţiei lor? Spune ceva această mentalitate de vânător?
Cum se împacă „instituţia naşului CFR” cu cinstea?
Dacă se întâmplă să circule noaptea cu trenul, de ce îşi pun românii bagajele de preţ sub cap? Câţi aţi avea curajul să lăsaţi obiecte valoroase în bagaje pe care nu le puteţi ţine sub observaţie?
De ce pun femeile mâna pe poşetă în aglomeraţie? O fi doar un tic survenit ca reflex al manifestărilor materne înnăscute?
De ce există în mentalul colectiv vorbe precum „frica păzeşte pepenii” sau „a fura viţelul din vacă”? De ce şmecherul e considerat deştept, iar omul cinstit, prost? De ce avem la temelie un mit (fondator!) care conţine un jaf între idilicii păstori? Cum au ajuns românii – cetăţenii pe care îi întâlneşti zilnic – la concluzia, rostită cu oarecare resemnare, că „toţi fură”?
De ce bogaţii care-şi fac/cumpără case mari simt nevoia să şi le înconjoare cu garduri solide? De ce nu se construiesc case cu gărduleţe ornamentale, ca în alte ţări europene? De ce ţăranul român cel ospitalier are lacăt la fiecare dependinţă mai importantă?
Întrebaţi orice „tirist” dacă ştie cum se poate falsifica diagrama. Şi dacă există diagramă nefalsificabilă. Întrebaţi orice şofer care transportă produse petroliere cum „se descurcă” şi cât „mai face” pe lângă salariu.
Întrebaţi orice român care călătoreşte cu autocarul în Vest care este cea mai mare grijă a lui în timpul călătoriei, într-un autocar plin cu... români.
Întrebaţi un muncitor obişnuit (român, slovac, ţigan etc., dar din România) cum compensează salariul mic pe care îl obţine şi de ce nu caută alt loc de muncă. Întrebaţi-l şi ce înţelege prin expresii ca: „nu mai e ca înainte” sau „acum e mai strict” ori „s-a stricat treaba”.
Rugaţi un „pieţar” să pună cântarul „pe zero” înainte să vă cântărească produsul solicitat.
Câţi nu ştiţi povestea cu un nenea/o tanti prietenos/prietenoasă care a golit casa cuiva?
Câţi români cred că proaspăt îmbogăţiţii naţiei şi-au câştigat averea cinstit? Câţi români cred că există politicieni care trăiesc din leafă sau din activităţi oneste?
Cum de „se ştie” care este „comisionul” perceput de organele de control fiscal?
De ce e Păcală aşa celebru? Cum de alţii au cavaleri, iar noi avem haiduci?
De ce avem atâta nostalgie pentru Ţepeş? Să fie o coincidenţă că e invocat până şi de către „poetul naţional”?
De ce este România „cea mai coruptă ţară din UE”?
De ce pomenesc mereu călătorii străini hoţia între trăsăturile românilor? Or fi fost invidioşi pe desăvârşirea caracterului nostru naţional?
De ce poliţia, justiţia şi parlamentul – mai ales – înregistrează cele mai mici cote în ce priveşte nivelul de încredere al populaţiei? Tocmai instituţiile care generează şi aplică Legea!
De ce nu mai crede nici măcar un elev în corectitudinea examenului de bacalaureat? De ce copiii şi tinerii sunt convinşi că pot să obţină orice diplomă, orice privilegiu, orice favor cu bani? Cine i-a convins că totul e de vânzare, că nu există virtuţi, ci doar interese?
Cum s-o fi explicând atâta suspiciune naţională?
Poate că, într-adevăr, românul nu s-a născut hoţ. Poate că a devenit prin educaţie.

sâmbătă, 20 octombrie 2007

Povestea tulburătoare a harului

Philip Yancey, Tulburătoarele descoperiri ale harului, traducere de Anton Horvath, Cluj-Napoca, Ed. Aqua Forte, 2004.

Philip Yancey a fost un “ţărănoi” sudist, crescut într-o biserică de albi rasişti din Atlanta. Deşi Biblia pe care o citea conţinea, ca oricare alta, textul din Faptele Apostolilor unde se vorbeşte despre famenul etiopean încreştinat prin botez de către Filip, autorul se distra, împreună cu prietenii săi din biserică, de câte ori auzea că vreun negru a mierlit-o. Însă congregaţiile lor erau foarte drastice când venea vorba de alcool, ţigări, droguri, dar şi cu privire la dimensiunea fustelor, la fete, sau lungimea maximă admisă a părului, la băieţi.

Spun că Yancey a fost, nu pentru că s-ar fi petrecut dintre noi, ci din cauză că omul care este în prezent nu seamănă cu portretul de tinereţe schiţat anterior. Şi schimbarea se datorează faptului că, la un moment dat, el a întrezărit harul. Iar această revelaţie i-a modificat în mod dramatic existenţa.

Tulburătoarele descoperiri ale harului este, într-un sens, o poveste. Fiindcă momentele în care harul punctează vizibil existenţa unui om se conservă în memorie şi se deapănă ca orice poveste miraculoasă. Deşi transcendent şi imposibil de manipulat, harul face istorie în lume. Dacă e să-i dăm crezare lui Larry Crabb, poveştile noastre oneste sunt cele care dezvăluie adevărul despre nevoile, imperfecţiunile şi păcatele pe care le purtăm. Pe cale de consecinţă, tot ele, poveştile, descoperă puterea harului, deoarece neajunsurile funciare de care suferă omul sunt prilejul de manifestare a graţiei divine.

Povestea din această carte nu este însă una paşnică şi “de adormit copiii”. Harul este polemic prin însăşi definiţia sa. “Sfinţii” pretinşi şi scorţoşi nu sunt mai iubiţi de Dumnezeu decât cei mai indezirabili păcătoşi. Ba, dimpotrivă, Cristos a manifestat mereu o preferinţă pentru oamenii “reali”, nu pentru cei “buni”. De altă parte, nu se poate face abstracţie, când vine vorba despre har, de faptul că secolul XX a rămas în istorie cu teribile explozii de ură şi violenţă. Astfel că subiecte precum iubirea vrăşmaşilor, iertarea sau toleranţa denunţă inevitabil tare sociale, prejudecăţi, năravuri şi redeschide răni.

Dar există şi o atitudine polemică afirmată şi asumată ca atare. Întrebată dacă nu s-a gândit să apeleze la ajutorul bisericii, o prostituată (care îşi vindea şi fiica, în vârstă de numai 2 ani, amatorilor de perversiuni) a răspuns că “oamenii aceia”, creştinii adică, n-ar face decât să-i sporească sentimentele de vinovăţie şi dezgustul de sine. Această replică l-a determinat pe autor să cerceteze cum a ajuns biserica să transmită o asemenea imagine şi unde s-a pierdut pe drum tocmai ceea ce deosebeşte fundamental creştinismul de alte religii: iertarea. Iar rezultatul este cartea de faţă.

Iertarea se naşte din har

Harul aduce cu sine iertarea. Iertarea este un act voluntar şi activ, ea marchează ieşirea din ciclul învinuirii şi durerii. Beneficiile misterioase ale iertării le resimte în primul rând omul care iartă. Analizând rosturile şi semnificaţiile sacrificiului, René Girard observă că orice violenţă este răzbunată, iar răzbunarea, la rândul ei, cere altă răzbunare, iar din această spirală se iese doar dacă există un “ţap ispăşitor”, o victimă care să nu mai ceară să fie răzbunată. Acest sacrificiu ultim devine astfel punctul final al violenţei şi premisa păcii. Temeiul iertării creştine este iertarea lui Dumnezeu în Cristos – mielul ispăşitor, dacă mi se permite translaţia. Cu toate acestea, harul rămâne un scandal, o nedreptate şi, nu de puţine ori, o imposibilitate. Dar Dumnezeu nu e contabil, cum spune Steinhardt, ci e boier, oferă cu generozitate. (Diavolul ţine socoteala amănunţită, altfel nici nu ar putea să fie “pârâşul”, e clar că are o memorie foarte precisă a păcatelor înfăptuite de oameni.) Dumnezeul matematic pe care L-a cunoscut autorul în tinereţile lui este o deformare, o caricatură a adevărului.

În lume acţionează două principii fundamentale: al harului şi al înstrăinării de har sau, în termenii pe care îi foloseşte Simone Weil, greautatea (sau gravitaţia) – care trage totul în jos, înclusiv sufletul – şi harul, singura forţă antigravitaţională. Autorul urmăreşte felul în care cele două principii modelează realitatea morală, socială, politică, economică, medicală, culturală. Oriunde există oameni şi forme de organizare socială există şi manifestări ale harului sau ale înstrăinării de har. Relaţiile sunt arealul predilect în care se poate constata prezenţa sau absenţa harului care influenţează fundamental atitudinea şi raportarea la celălalt.

Iertarea este posibilă, chiar dacă foarte dificilă, nu doar între indivizi, ci şi între naţiuni. Unul dintre exemplele notorii este cel al germanilor şi evreilor. De asemenea, etniile se pot ierta, punând capăt masacrelor. Oricine vrea să ierte o poate face, chiar dacă nu i s-au cerut niciodată scuze. Şi oricine doreşte poate deprinde meşteşugul dificil şi inconfortabil al iertării.

Harul şi moravurile publice

Philip Yancey atinge probleme deosebit de sensibile şi disputate. Mulţi dintre creştinii americani (şi nu doar americani!) sunt contrariaţi de declinul moravurilor publice. Şi mulţi dintre ei clamează cu severitate judecata iminentă a lui Dumnezeu. Homosexualii sunt poate cea mai odioasă categorie. Şi autorul se vede obligat să înregistreze manifestări ale creştinilor care par să fi uitat cu desăvârşire de har când militează împotriva drepturilor acestei minorităţi sexuale. Nu mai puţin spinoasă este problema avorturilor. Şi împotriva mamelor care-şi ucid pruncii se dezlănţuie adevărate cruciade care vrea să pună imediat în practică dreptatea divină. Toţi “luptătorii” vin cu texte scripturale şi teologii tranşante, vituperând împotriva oricui nu dovedeşte aceeaşi intransigenţă sau încearcă examinări nuanţate.

Dar există şi creştini care, fără să aprobe vreun moment imoralitatea sexuală sau avortul, reuşesc să distingă între păcat şi păcătos, slujind omului. Organizaţii creştine asigură asistenţă mamelor care şi-au ucis pruncii nenăscuţi sau homosexualilor bolnavi de SIDA.

Harul şi politica

Autorul ia în dezbatere apoi un alt subiect fierbinte: relaţia dintre stat şi biserică. Conflictul dintre cele două entităţi rezidă în aceea că una funcţionează exclusiv pe principiul harului, în timp ce cealaltă afirmă legea, deci înstrăinarea de har. Deşi, îndeobşte, cercurcurile evanghelice sunt foarte convinse de nevoia separării celor două instituţii, nu puţini sunt credincioşii care consideră că statul ar trebui să legifereze moralitatea. Iar pentru a obţine restaurarea morală prin acte normative, sunt dispuşi să facă politică sau lobby politic, transformându-se în adevăraţi “exterminatori morali”. Dar acest raţionament s-a dovedit falimentar, de exemplu, în perioada interbelică. Mulţi creştini care deplângeau imoralitatea societăţii au susţinut regimul nazist. Mă gândesc că şi unii ortodocşi fervenţi aveau simpatii legionare, la un moment dat. Dar sunt şi evanghelici pe care i-am auzit regretând regimul comunist pentru că interzicea avortul, homosexualitatea, concubinajul, era mai moral.

Philip Yancey face observaţia, nu foarte comodă, că Isus şi apostolii puteau foarte bine să ia poziţie în foarte multe probleme de interes politic, dar nu făcut-o. Autorul afirmă că biserica ar trebui să se manifeste ca o “conştiiţă a societăţii”, fiind, totodată, o fereastră spre lumea de sus, nu oglindă a lumii de jos. Intimitatea prea mare în relaţia cu statul, susţine Yancey în ton cu bătrânul G. K. Chesterton, face mult rău Bisericii şi mult bine statului: “E dificil, dacă nu imposibil, să comunici mesajul harului pe coridoarele puterii”.

În ultimă instanţă, harul “nu converteşte numaidecât o întreagă lume ori societate, însă curăţă, fără îndoială, atmosfera”. Porunca fundamentală – şi acţiunea ei cea mai subversivă – este iubirea aproapelui.

Cartea este interesantă ca lectură şi datorită referinţelor culturale foarte diverse: de la Dostoievski sau Kierkegaard, la Luther şi Gabriel Garcia Marquez; de la Tolstoi sau John Donne, la Shakespeare, Hemingway (şi relaţia cu familia sa puritană) ori laureaţi de Nobel precum Updike şi Fr. Mauriac; de la Pascal, C.S. Lewis şi Sf. Augustin, la Graham Greene, Teresa de Avila sau Calvin etc. Sunt aduse în discuţie şi filme: Ospăţul Babettei, Forest Gump, Ultimul împărat, Căinţa, Ironweed. Fără a intra în analize profunde, autorul uzează de toate trimiterile pentru a ilustra harul sau absenţa lui în manifestările culturale.

Autorul nu pune limite şi graniţe în ce priveşte manifestările harului demonstrate în acţiunile unor oameni de credinţe şi confesiuni diferite: Papa Ioan Paul al II-lea, Maica Tereza, preotul catolic Jerzy Popielusko, Marin Luther King Jr., Tony Campolo, F. W. De Klerk, Billy Graham, Millard Fuller (Habitat for Humanity), Chuck Colson (Prison Felowship) sau alţii. Dar există, din nefericire, şi contraexemple precum Calvin, Jerry Falwell, Randall Terry, Ralph Reed.

Merită remarcată traducerea, făcută într-o limbă română elegantă şi cursivă. Nu se resimt în lectură nici frazarea cu specific anglo-saxon, nici calchierile forţate care dau bătăi de cap unui număr nu foarte mic de traducători din zona editurilor evanghelice. Domnul Anton Horvat merită, cred eu, aprecieri pentru felul inspirat în care facilitează accesul românilor la acest text. Mai trebuie adăugat şi faptul că, la final, traducătorul propune o versiune nouă a foarte cunoscutului imn creştin “Măreţul har”. Mai apropiată de textul original, această varianta dovedeşte remarcabile calităţi stilistice.

marți, 16 octombrie 2007

NU cu Atlassib

Vreți să fiți umilit/ă și să vă simțiți tratat/ă ca un animal? Vreți să nu știți nici la ce oră veți pleca, nici la ce ora veți sosi? Vreți să fiți mințit/ă, dezinformat/ă și beștelit/ă? Toate acestea sunt acum posibile: CĂLĂTORIȚI CU ATLASSIB.
Șoferii lor se poartă execrabil. Din Oradea am plecat cu întârziere de 1 oră. Din Arad, cu întârziere de 4 ore. Nimeni nu și-a cerut scuze nici măcar formal. În schimb, au fost nesimțiți cât încape.
Am primit repartizare pe loc, dar locurile nu sunt numerotate și, am aflat la fața locului, 'oricum nu se respectă'. Când am cerut respectarea propriilor promisiuni și precizări, am primit jigniri.
La întoarcere (alt șofer, aceeași companie de transport) ne-a anunțat pe fundal de manele și muzică populară de foarte proastă calitate că vom primi o masă gratuită în Ungaria. În Ungaria ni s-a spus că oprirea este de 20 de minute. Dar nimic despre masă.
Dacă vreți să circulați în străinătate și trebuie să mergeți cu autocarul, EVITAȚI ATLASSIB! Încercați alte companii, întrebați-i pe prieteni, vecini, cunoscuți și încercați altceva. Poate că în alte părți se cere și un minim de bun-simț la angajare.

vineri, 5 octombrie 2007

Ce facem cu Andrei Ciurea?

Un băiat de 12 ani s-a sinucis (citiţi aici). Iată cum sună biletul de adio: „Îmi pare rău că ne despărţim certaţi. Cu înmormântarea mea nu o să aveţi probleme pentru că vine omul ăla cu banii pe lemne. Soră-mea, tu să te ţii de şcoală. Mamă, tu să ai grijă de tine că lumea e rea. Să aveţi grijă de căţel.”

Desigur că „fenomenul migraţiei” forţei de muncă româneşti a fost ţinta unui studiu. Iar la finalul cercetării respective se propun soluţii instituţionale. Cum că şcoala... cum că statul... Sunt sigur că domnul ministru al şcolilor a auzit recomandările şi, în stilu-i caracteristic, va identifica o soluţie foarte precisă la această problemă.

Dar părinţii? Nu de la ei se trage toată povestea asta? Ba da, însă nimeni nu-i poate opri să plece. Încrengătura determinărilor e foarte complicată. Nu există doar un singur motiv care îi mână pe părinţi să îşi abandoneze copiii, ca să lucreze în Spania, Italia sau alte destinaţii europene.

Există însă câteva constante. Cei care pleacă se simt vinovaţi că-şi lasă copiii cu neamuri, bunici sau naşi de treabă. Aşa că îşi copleşesc odraslele părăsite cu gadget-uri scumpe şi ziduri frumoase. Ceva urât se întâmplă. Oamenii ăştia îşi diminuează rolul la simpla aprovizionare cu produse şi finanţare. Nu mai pot avea timp de afecţiune, nici de educaţie pentru copiii lor. Şcoala – nenorocita şi umilita şcoală – trebuie să compenseze acest deficit. Dar e imposibil. Asta ar trebui să se ştie şi să se spună. Şcoala nu oferă dragoste decât în cazuri rare şi, oricum, în doze limitate de capacitatea unui profesor sufletist. Dar nici nu ţine de menirea şcolii să fie furnizoare de suport afectiv. Pentru asta există familia.

Altă constantă ţine de tulburările comportamentale ale copiilor părăsiţi. Am văzut elevi care, deşi aveau capacitate intelectuală bună, nu aveau chef de şcoală, nimic nu le stârnea interesul (şi aici nu mă refer la programa sufocantă, ci la chestiuni care stârnesc interesul oricărui copil). Crize de bulimie, nesimţire, violenţă, dispoziţii pesimist-depresive (e cam devreme să fii pesimist chiar din clasa a V-a, nu?), oscilaţii foarte mari în pregătirea pentru ore (aceeaşi fetiţă putea să ia 10 sau 3 la acelaşi tip de test anunţat dinainte cu câteva săptămâni), încredere prostească în puterea de convingere pe care banii părinţilor ar avea-o asupra oricui, tendinţa de manipulare, sentimente de vinovăţie foarte dezvoltate, autocompătimire, manifestări cu tentă paranoică... Şi mereu laitmotive precum: mama vine peste 2 luni din Spania, tata nu a mai fost acasă de 1 an, nu mă înţeleg cu bunica etc.

Ce mi se pare ciudat – şi iată încă o constantă – e că biserica tace mâlc. Şi cea majoritară, mai preocupată de manifestări publice impresionante, şi cele minoritare, prinse în tot felul de trebi administrative şi dispute. Da, cu siguranţă există excepţii: preoţi şi pastori inimoşi, sensibili la problemele societăţii. Dată fiind amploarea fenomenului însă, ar fi fost de dorit să existe nişte iniţiative pe scară largă, venite de sus în jos.

Nu de alta, dar e vorba de viitorul ţării ăsteia. Şi, mai specific – şi, totodată, mai creştinesc – e vorba de nişte copii care suferă şi care nu se simt iubiţi. Ştim că pe politicieni îi doare în fund de viitor, de copii, de orice nu aduce un profit de imagine şi voturi. Dar biserica parcă ar trebui să arate altfel şi să se poarte altfel.

Mai ştie biserica ce roluri au părinţii în zilele noastre? Nu clişee, că ne-am săturat. Ştim alea cu „nu cruţa nuiaua...”, „copii, ascultaţi de părinţii voştri...”, „să cinsteşti pe tatăl tău şi pe mama ta....”, „nu întărătaţi la mânie...” (apropo, ce mai înseamnă asta?). Toate astea nu sunt decât poveri la gâtul copiilor, care nu înţeleg decât că trebuie să încaseze bătaie, să fie obedienţi şi să nu-şi înjure părinţii. Dar ce rost mai au părinţii între criza financiară şi criza afectivă? Uneori am impresia că bisericile au învăţat numai cum să-i primească pe părinţii reveniţi CU BANI. Că nu e bine să-i critice prea aspru, fiindcă sunt o sursă de fonduri. Că e bine să-i aşeze în locuri cu vizibilitate, deoarece s-au dovedit „ispravnici pricepuţi”. Că e bine să le dea de lucru în biserică, fiindcă, altfel, pierd oameni „cu potenţial”. Atitudinea puritană face loc banului, necesar pentru finanţarea „lucrării lui Dumnezeu” (Cerceii au voie, că doar sora e soţia fratelui X, care susţine „lucrarea”. Penibil! Măcar dacă nu urla fratele pastor de la amvon în urmă cu ceva vreme că podoabele sunt „lumeşti”. PS: Problema podoabelor mi-e indiferentă. Ba chiar îmi plac, dacă nu sunt ostentative.). Asta mi-e uneori impresia. Dar poate că e doar o impresie. Şi că e doar a mea.

Cazul lui Andrei Ciurea e cutremurător. Porumbeii şi căţelul nu l-au putut opri să se sinucidă. Din nefericire, copilul ăsta a avut luciditatea să-şi înţeleagă situaţia: că nu poate exista fără iubire. Şi nu s-a minţit – precum adulţii – că porumbeii şi câinele (sau casa, banii, poziţia socială, meseria, „fanii”) ar putea suplini această lipsă fundamentală. I-a spus mamei lui că se va sinucide dacă ea pleacă. Şi s-a luat în serios.

Bisericile evanghelice nu se roagă pentru morţi. Iar cele tradiţionale, deşi se roagă, au câteva excepţii, între care şi sinucigaşii. Şi atunci cum rămâne cu Andrei Ciurea? Că n-a făcut decât să înţeleagă în felul lui tragedia fiinţei umane şi s-a comportat ca orice om de bun-simţ. Şi poate chiar nu ştia că există speranţă, că iubirea nu se termină odată cu mama lui. De ceilalţi „Andrei” cine (mai) are grijă?

luni, 1 octombrie 2007

Ce este ratingul?

Ratingul suntem noi. Ăia care belim ochii le televizor, mai ales seara. Noi suntem „punctele” pe care le încasează o televiziune sau alta pentru că ne-a ţinut lângă subiectul pe care l-a prezentat.

Rating mare la „Din dragoste” înseamnă că am fost mai mulţi lăcrămoşi în seara respectivă şi că în „prime time” am decis să ne exhibăm vulnerabilitatea emoţională în faţa lui Mircea Radu şi mucii în şerveţele de unică folosinţă sau în batiste cu dungi pe margini, după caz. „Prime time” înseamnă că atunci numărul celor care stau lipiţi cu ochii de ecran e cel mai mare.

Pe rating nu-l interesează motivele pentru care privitorii stau grămadă la „sticlă”, ci doar cum pot fi ţinuţi acolo cât mai mult. Ratingul nu are moralitate, dacă telespectatorii n-au, dar are dacă şi ei au.

Ratingul este adevărată democraţie. Ceea ce stârneşte interesul publicului adăpostit în faţa televizorului se dezvăluie imediat curiozităţii lui. Dacă jumătate din ţară ar decide că nu mai vrea telenovelă, atunci ratingul ar negri de supărare când unii ar insista să „bage” telenovelă, iar, în final, n-aţi mai auzi de Marielena Juan Milagros Casandra Alejandro Soledad sau Bety decât de la mam-mare, rămasă nostalgică primelor iubiri „de corason”. Dacă ratingul nu l-ar mai vrea pe Becali, Becali ar putea să nu mai apară la televizor sau să apară foarte rar. Dar ratingul îl vrea tare pe Becali, fiindcă el îi creşte indicele de fericire şi atunci domnul Becali este solicitat să ne adune pe toţi în faţa ecranului, ca să facem laolaltă „puncte”.

Dar ratingul poate fi nasol pentru cei mai orgolioşi. Dacă afli că te-ai uitat la o emisiune cu rating mare, asta înseamnă, implicit, că ai gusturi şi interese similare cu „masele”. Pentru acest tip de privitori sunt recomandate televiziunile „de nişă”, cu rating mic, dar select.

Chiar dacă nu pare la prima vedere, ratingul deţine şi grade de (in)cultură. Când maneaua face rating, e semn că anumită lume se uită la televizor. Dacă Pleşu face rating... atunci e semn că s-a apucat de manele sau că a decis să comenteze ştirile de la ora 5.

Pe rating nu-l interesează nimic decât să crească. Nici religia, dar se dă în vânt după ea, dacă îl urcă; nici cultura, dar o ia cu perfuzia, dacă îl saltă la indice; nici sănătatea, dar pică bine câte-un Ciomu sau câte-un mort pe masa de operaţie; nici violenţa, dar o transmite nudă prin tunul de electroni sau o lăţeşte cât toată „plasma” de pe perete.

Ratingul urăşte un singur lucru – televizorul închis. Iar mai mult decât un televizor închis urăşte o casă fără televizor.

Ratingul este dezinteresat financiar. Nu trebuie să îi plăteşti nimic. Nu-i dai nici măcar 1 RON. Dar, cu toate acestea, e paradoxal parcă: tu stai, el creşte. Ratingul e cea mai interesantă meserie. Când nu faci decât să faci ce îţi place (nu?) el sporeşte. Pe spezele odihnei tale.

Ratingul are o latură maternă dezvoltată luxuriant şi fără discernământ: el ne dă tot ce cerem, fără să-l intereseze cu adevărat ce avem nevoie. Ratingul e mama noastră proastă şi indecent de generoasă. Oferă tot, fără să ceară nimic în schimb. De fapt, vrea ceva. Puţină fidelitate. Dar, la atâta bunăvoinţă, e şi greu să-i refuzi un mic serviciu.

Protecţia animalelor

Iubitorii de animale au hotărât că nu mai pot îndura violenţa care se abate asupra necuvântătoarelor şi au iniţiat o campanie pentru drepturile acestora din urmă. Nimic rău în sine, în aceast demers împotriva cruzimii şi maltratării. Dar m-am săturat de aceasta afecţiune patologică, manifestată în forme groteşti şi dezumanizate.

Da, se reproşează celor care bat animalele că sunt brute, că n-au inimă, că le lipseşte sensibilitatea. Aşa o fi. Nu contest. Dar aş vrea să aflu şi eu un lucru: cum le spune ălora care îşi plimbă câinii fără botniţă şi fără lesă prin parcuri pline de copii? Cum le spune celor care îşi duc necuvântătoarele iubite pe iarbă sau, pur şi simplu, în stradă, ca să-şi facă nevoile? Şi, pe cât punem pariu că ăştia nu sunt nici cazuri izolate, nici excepţii care confirmă că, în general, stăpânii se poartă onorabil (cu restul oamenilor).

Că treaba vine cam aşa: de atâta dragoste pentru animale, nu mai există niciun fel de respect faţă de om. Câinele nu trebuie să fie „traumatizat” cu lesă, ci poate să muşte pe cine vrea, apoi se vor lua măsuri, desigur.

Maidanezii agresivi sunt, nu o dată (întrebaţi la orice firmă de hingheri; eu am întrebat), protejaţi de inşi „iubitori de animale”, care, până să-i salveze, se declară stăpânii patrupedelor, apoi nu se mai sinchisesc câtă mizerie fac sau pe cine atacă „protejaţii” lor.

Nu, n-am niciun chef să aud despre drepturile animalelor atâta vreme cât mulţi dintre stăpânii lor sunt nişte nesimţiţi cărora nu le pasă de nimic altceva decât de „odoarele” lor (mergeţi, în Oradea, pe malul Crişului ca să va documentaţi „în teren”). Nu vreau să aud despre drepturile animalelor atâta vreme cât toţi parcă am avea datoria să iubim câini sau să cocoloşim pisici care, în schimb, ne umplu trotuarele, parcurile, scările şi magazinele de rahat şi păr.

N-am nimic împotriva animalelor, fiindcă am crescut cu ele. Dar ştiam destul de bine că au locul lor precis. Că există spaţii interzise animalelor şi, foarte clar, că oamenii sunt mai importanţi decât animalele. Iar când în curte ajungea un copil, câinele trebuia să stea în lanţ, în ciuda „traumelor psihice” pe care le presupune „robia”.

Mi-am zis şi eu năduful, dar nu cred că există vreo şansă ca lucrurile să se schimbe. Societatea e prea anormală, ca să rişte decizii care să favorizeze şi omul. Animalele au ajuns un fel de... minoritate discriminată, care trebuie să ia locul discriminatorilor, în centrul sistemului. Avem şanse ca, peste o vreme, cei care nu deţin animale să fie consideraţi cu persoane cu... dizabilităţi relaţionale.

Mi-e lehamite de această „campanie” gălăgioasă pentru că există lucruri mult mai grave şi mai serioase care se consumă în tăcere şi în anonimat. Ştiaţi, de exemplu, că în cazul bolnavilor de hepatita C, doar 1 din 100 (!?) beneficiază de tratament în România – numărul bolnavilor fiind estimat la peste 600.000. Iar motivul este... lipsa banilor. Ce se întâmplă cu restul? Simplu, fac ciroză şi mor! E disproporţionat zgomotul ăsta. Dar face audienţă! Şi asta e tot ce contează. Pe când suferinzii unami sunt „silenţioşi”, mor ştiuţi doar de familiile lor, nefilmaţi de nimeni. Cine să apere nişte hepatici, nu?

O societate care îşi lasă oamenii să moară din lipsă de fonduri (!?), şi nu se revoltă la acest gând, urlă în gura mare că un ţicnit a bătut o vacă sau că un beţiv a lovit cu piciorul o pisică. Aş prefera să moară mai multe animale şi să trăiască mai mulţi oameni. Parcă totuşi ar fi mai echitabil şi mai aproape de rostul omului pe lume.

sâmbătă, 29 septembrie 2007

Două numere din ID

Deşi cu destulă întârziere, vreau să semnalez câteva articole interesante din Idei în dialog (pe site se poate citi doar cu abonament).
Mai întâi articolul: Educaţia, marele pariu al momentului (în ID, nr. 8, august, 2007) semnat de Mihai Maci (care predă la Facultatea de Filosofie din Oradea) despre starea învăţământului românesc. Autorul porneşte de la analiza făcută de Comisia Prezidenţială, insistând că una dintre problemele de fond ale şcolilor româneşti e că sunt orientate spre un feedback imediat la cerinţele pieţei. Producţia de specialişti pare să fie preocupare majoră a sistemului educaţional. Această modă însă pierde din vedere formarea omului, care devine parte dintr-un mecanism şi atât. Articolul merită atenţia celor interesaţi de problemele educaţiei, şi nu spun asta dintr-un patriotism local, ca să vadă alţii că şi la Oradea mai gândesc oamenii.

În acelaşi număr şi Dan C. Mihăilescu - Nu ne vedem dar ne ştim. Un ton melancolic şi nostalgic. Veţi vedea ce şi de ce, dacă citiţi.

În numărul pe septembrie (ID, nr. 9, septembrie, 2007) sunt mai multe articole pe care le-aş recomanda.
Ioan I. Ică Jr. scrie un articol (Vatican - radiografia unei autodefiniri) care analizează documentele prin care Biserica Romano-Catolică s-a definit pe sine, în special în ultimul secol. Autorul face observaţia că nici măcar Papa Ioan Paul al II-lea nu a renunţat vreun moment (în plan teologic) la afirmarea unicităţii şi primatului Bisericii Romei în raport cu Bisericile Ortodoxe "locale, surori" şi cu, atenţie, "comunităţile ecleziale" protestante, de orice denominaţiune.
Chiar dacă ultimul document emis de Congregaţia pentru Doctrina Credinţei a stârnit proteste, mesajul lui, spune diaconul sibian, nu este unul nou, ci în total acord cu ceea ce BRC a susţinut chiar şi la Conciliul Vatican II, care, de fapt, trebuie interpretat în lumina Concilului de la Vatican I, iar nu invers, cum au crezut şi unii teologi catolici.

Neapărat de văzut, de către cei care mai au intenţia să voteze, articolul lui Adrian Cioflâncă - Reconvertirea nomenclaturii uteciste. Merită aruncată măcar o privire pe lista de nume ale foştilor utecişti de nădejde, care au contribuit cu elogii şi servicii semnificative la cultul lui Ceauşescu şi progresul socialismului. Cel mai sonor: Ion Iliescu. Dar trebuie văzuţi şi ceilalţi, ajunşi azi, în principal, pe la PSD şi PC. (Adrian Cioflâncă este unul dintre experţii care au lucrat la elaborarea Raportului Tismăneanu.)

H.-R. Patapievici - Legitimarea anticreştinismului prin redefinirea centrului. Articolul expune mecanismele prin care autoproclamatul CNCD face tot ce poate ca să scoată creştinismul în afara vieţii publice şi în afara normalităţii.

joi, 13 septembrie 2007

Cristorealism, curent christic sau... ce?

Cum moderatorii grupului Cuvinte la Schimb au fiecare blog propriu (Jurnalul scrierii iubirii şi Lumea Adam(a)ică), discuţia recent iniţiată pe listă, a ieşit şi afară. Lucrul nu poate fi decât bun, fiindcă numărul potenţialilor cititori este mai mare şi dezbaterea ar putea beneficia de o desfăşurare mai amplă.

În consecinţă, am decis să formulez o replică la ceea ce s-a discutat până acum şi să o postez, la rândul meu, tot la liberă vedere. N-am pretenţia de coerenţă, ci am intenţionat o survolare a subiectului.

De unde pornim?

Definirea unui curent literar cu rădăcini evanghelice ar trebui să vadă care sunt reperele la care se raportează. Mainstream-ul autohton? Nişele inaugurate de alţii? (Mă distrează termenii ăştia foarte folosiţi în ultima vreme.) Curente literare cu caracter universal? Raportări la experienţe similare din alte culturi?

Deschid aici o paranteză. Reperul „Ioan Alexandru” nu se poate susţine, pentru că el nu a conturat o estetică, ci o atitudine religioasă. De aici i s-a tras marginalizarea, care n-a venit unilateral, din partea ortodocşilor. Şi nu aş fi foarte sigur că era o marginalizare generalizată, ci cred sunt oameni (ortodocşi sau evanghelici) care îl apreciază.

La sub-cultura evanghelică – eu cred că există o subcultură, chiar în sensul peiorativ care nu place – e greu să te raportezi, fiindcă ancorele posibile aici sunt doar de ordin dogmatic. Şi o delimitare polemică nu îşi are rostul. O estetică în răspăr cu „direcţia” generală (a predicuţelor, versificaţiilor etc.) riscă fie să coboare într-un vid din care absentează tocmai obiectul discuţiei, fie să se înfumureze într-o atitudine autosuficientă. Echilibrul e posibil numai în plan moral-religios. Estetic încă nu există un reper semnificativ. Dar pot fi căutate în afara României.

Nu e necesară o raportare la contextul eclesial. Spun asta fără nicio urmă de ranchiună sau de răzvrătire. Pretenţia de a face poezie sau literatură pentru uzul evanghelicilor s-ar putea solda cu un compromis nefericit.

Mă tare îndoiesc de faptul că biserica evanghelică din România are în acest moment un mesaj major şi consistent de transmis culturii româneşti. Ce se poate întâmpla, în cel mai fericit caz, este să-şi facă auzită vocea. Dar, de obicei, nu răspunde decât cu puritanismul băţos şi monologal la aproape orice problemă existentă. (Excepţii fericite au început să apară, între care cea mai la îndemână sunt blogurile.) Faptul se datorează, desigur, adevărului incontestabil că Scriptura are răspuns la toate problemele vieţii şi, prin extensie, ceea ce înţelegem noi din Scriptură este răspunsul la problema ridicată. Ca exemplu menţionez că biserica evanghelică nu ştie dacă e voie sau nu e voie să rupi logodna. Vladimir Pustan nu e de acord, fiindcă e ca şi cum ai rupe căsătoria, zice el. Dar nici nu poţi să locuieşti sub acelaşi acoperământ cu logodnica pentru că nu eşti încă un singur trup cu ea. La fel susţine şi dr. Paul Negruţ, după ştiinţa mea, dacă nu şi-a schimbat poziţia între timp. Pe când dr. Iosif Ţon admite să fie ruptă logodna. Ca să vezi coerenţă de viziune... Da, ştiu, nu e necesar să mi se amintească, noi propovăduim soluţia la problema fundamentală a omului: mântuirea sufletului. Dar la fel fac şi ceilalţi creştini, chiar dacă noi contestăm valabilitatea discursului lor şi mai ales eficacitatea lui.

Cred că se cuvine făcută o precizare, vizavi de unul dintre lucrurile afirmate de Ionatan. Criticii şi criticioşii nu trebuie amestecaţi de-a valma într-o aşa-numită cultură ortodoxă majoritară. Fiindcă unii dintre ei au alergie la orice semn de religiozitate în literatură, alţii sunt catolici declaraţi (sau greco-catolici) şi destul de puţini îşi manifestă adeziuni fără rezervă la discursul naţionalist-ortodox extremist. Chiar dacă toţi ar fi împotriva evanghelicilor, programatic (lucru pe care refuz să îl cred), nu se justifică etichetarea colectivă a lor.

Cine suntem?

Mai întâi suntem nişte individualităţi dotate cu mai mult sau mai puţin talent artistic. Dar, înainte de asta, suntem creştini la nivele diferite de maturitate spirituală. Manifestarea noastră se leagă neapărat şi inevitabil atât de talent cât şi de viaţa spirituală.

Un curent literar nu poate impune nivelul de spiritualitate al fiecărui membru, asta nu face nici măcar biserica. Trebuie să fie loc pentru mai mulţi, nimeni nu este etalon.

Suntem fiinţe pământeşti expuse unui foarte mare risc (săracii de noi! :D). Riscul de a lucra foarte mult cu cuvinte. Iar de aici decurg o sumedenie de posibilităţi: orgoliului celui care spune altora, iluzia că Dumnezeu vorbeşte prin fiecare dintre scrierile noastre, impresia că suntem mai de soi decât „autorii laici”, pretenţia că suntem cei mai apropiaţi de Dumnezeu.

Ar trebui să adoptăm o atitudine consecventă vizavi de piaţa culturală cu toate ale ei. Dacă e dispreţ, dispreţ să rămână. Că altfel, poate se trezeşte unul cu un premiu şi atunci începem să vedem „oportunitatea” pe care o avem să vorbim lumii despre... Propun o prudenţă cât de cât egală, care să profite de ceea ce are şi să nu dispreţuiscă strugurii, numai pentru că nu-i sunt accesibili.

Suntem o mişcare subterană încă. N-am scos capul foarte tare, nici ca manifestare publică, nici ca prezenţă estetică viguroasă.

Cui ne adresăm?

Nu cred în culturalizarea mediului evanghelic. Mi se pare o utopie şi o acţiune cu potenţial efect nociv, în acelaşi timp. Strungarul trebuie să existe cu „maneaua” lui pocăiască, fără să se simtă presat să înţeleagă poezia cu vers alb sau să se culturalizeze. Asta este o tendinţă nivelatoare care, chiar dacă vrea aducerea tuturor la un numitor comun înalt, este la fel de dăunătoare ca orice nivelare: va tăia capete sau va lungi oase. Şi vom fi toţi... montruos de frumoşi.

Nu îmi plac tendinţele publicitare ale mediului evanghelic. Nu mai există loc pentru cineva care să vrea să caute, să sape, să ardă de interes. Totul vine la tavă şi eşti obligat să îngurgitezi, să aduni, până ţi se face lehamite. În plus, trebuie să îţi şi placă, fiindcă altceva... nu mai este. Aici e totul! Aş prefera metoda seducţiei: araţi puţin, foarte puţin. Chiar nu mai trebuie lăsaţi oamenii să înseteze? Nu mai trebuie ascuns nimic? Totul tre’ să fie gol şi descoperit?

Să spunem că ne adresăm românilor. Îi considerăm ortodocşi? Îi considerăm necreştini? Trebuie să îi considerăm cumva?

Aş pleca de la ideea că trebuie luat în calcul, în primul rând, umanul care ne leagă şi ne nivelează. Dacă există ceva ce am putea spune Omului, atunci merită.

Ce spunem?

Dacă tot e să existe o direcţie literară, un curent, susţin că acesta n-ar trebui să se delimiteze dogmatic, ci să articuleze o estetică decentă, afirmativă, dialogală, nebelicoasă. Sunt de acord să fie polemică, dar prin conţinut, iar nu prin retorică. Iar dacă totuşi se vrea polemică şi în formă, să polemizeze cu direcţii literare, nu cu Biserica Ortodoxă (intolerantă cu noi !?), nici cu bisericile de provenienţă (care, vezi dragă?, nu ne înţeleg geniul... carpatin).

„Sinteza adâncurilor cereşti cu adâncurile omeneşti” (Emanuel Guralivu) este o chestiune teoretică, ce nu lămureşte, ci s-ar putea, ca, fără intenţia autorului, să încurce. Adâncurile cereşti nu ne sunt accesibile, decât pe măsura credinţei noastre şi a momentului spiritual în care ne aflăm. Ţin să precizez aici că nu cred că poetul/scriitorul beneficiază (în virtutea faptului că este poet) de un surplus de revelaţie, nici măcar de o înţelegere superioară, ci, mai degrabă, de capacitatea de a exprima un lucru pe care şi alţii l-au „simţit”, dar nu au reuşit să-l aproximeze în cuvinte. Nu sunt dispus să discutăm despre un rol profetic al scriitorului decât după ce analizăm vocaţia profetică a preotului/pastorului, spre exemplu. Adâncurile omeneşti, de altă parte, trimit aproape în linie dreaptă către psihanaliză. Iar din atare sinteză... nu ştiu dacă mi-ar plăcea ce anume se naşte.

„Întrebarea sinceră” (E. G.) nu este în mod necesar şi meritorie. Mai de dorit e întrebarea bine pusă, corect pusă, întrebarea care merge direct la esenţa problemei. De acord aici cu Emanuel, că literatura nu este obligată să dea şi răspunsul (cel puţin asta înţeleg din ideea că răspunsul nu trebuie să fie contrafăcut). Ba chiar e de dorit ca răspunsul să vină din căutarea individuală, din întâlnirea cu omului cu Dumnezeu. Oricum, adevăratele răspunsuri spirituale au întotdeauna ceva transcendent în raport cu literatura şi viaţa. Dar, dacă există un răspuns, nu e cazul să fie dosit, doar din teama de a nu oferi răspunsuri.

„Se interzice artistului trucarea echilibrului” (E. G.) Ideea e inaplicabilă în practică. Ce înseamnă echilibru? Cine îl defineşte? Pe ce criterii îl defineşte? Cine decide că echiliburul a fost „trucat”? Lipsesc „judecătorul” şi „cadrul legislativ”.

Şi haideţi să lăsăm termenul „îndumnezeire” în contextul lui teologic precis. Nu e cazul să uzăm de el aici, doar ca să îl avem în repertoriu.

Într-un inventar al realităţilor care pot determina articularea unui mesaj se pot trece o grămadă de subiecte, de la iubire şi moarte, la frumuseţe şi natură. Se pot reconfigura noţiuni ca libertate, autenticitate, erotism, revoltă, angoasă, iraţional, creaţie, siguranţă, iubire, patriotism, eroism etc. – toate afectate de trecerea prin modern-isme.

M-aş feri mereu de orice elitisme explicite sau implicite, fiindcă poetul nu e superior (dar, desigur, nici inferior) „fratelui simplu”, adică celui ce tunde iarba sau celui ce ţine contabilitate.

Cine vorbeşte?

Oricine, atâta vreme cât reuşeşte să întrunească adeziunea activă sau măcar pasivă a unei majorităţi semnificative. Portrete-robot m-aş feri să fac.

Ce propun?

O analiză a ceea ce s-a scris şi se scrie pe Cuvinte la schimb. Toată povestea nu are niciun sens dacă nu se regăseşte în texte, măcar în germene. Poate că nu există nimic valoros în creaţiile celor de la ClaS, poate că există foarte mult. În ipoteza de lucru cred că trebuie admise ambele variante. Grupul nu se construieşte numai de acum înainte, numai pornind de la un program. El are o istorie de aproape 7 ani. Se desprinde o constantă, un numitor comun (la nivel estetic) oricât de firav din cele 2 volume şi din mesajele existente pe ClaS? În opinia mea, de aici se poate constitui un punct de plecare.

Nu consider prioritar în acest moment să existe un nume. Iar dintre cele două propuse nu votez pentru vreunul. Amândouă păcătuiesc prin clamarea numelui lui Cristos şi rechiziţionarea lui pentru uzul personal. Nu pot aproba asta. Mă tem să nu fie o „luare în deşert”, pentru că nu vom fi tot timpul cristici, oricât de mult ne-am dori asta. Atunci mai bine să nu afişăm pe firma noastră un ideal, ca să nu-l comprimitem şi în ochii altora. (Există o grupare, cred că evanghelică, prin SUA, care-şi spune The Church of Christ – nu mormonii. Celelalte biserici ale cui or fi fiind atunci? Riscăm aceeaşi ipostază ridicolă, cred eu.) Dar nu mă opun nici efortului de a stabili un titlu.

Apoi susţin ideea unei retorici care nu înfierează alte confesiuni doar pentru că sunt numeroase, intolerante sau mai ştiu eu cum. De asemenea, nu mă interesează nici să ne victimizăm. Am citit autori catolici excelenţi, ortodocşi fenomenali. Mult mai aproape de noi, la SSJ scria Alina Simion (ea a fost o vreme şi membră a ClaS) şi scria alături de baptişti, penticostali etc. Şi scria bine. Tot în SSJ i-a apărut un articol unui prieten foarte bun (Florin Betea), care, ortodox şi el, nu scrie rău şi nici nu mănâncă evanghelici la micul dejun. Există şi contra-exemple, sunt convins. Tocmai de aceea cred că nu se poate discuta cu generalizări.

miercuri, 12 septembrie 2007

Bolnavii

Viaţa apare ca o colecţie de evenimente, legate între ele doar prin faptul că se întâmplă aceleiaşi persoane. Sensul vieţii nu decurge din evenimentele ca atare, ci este atribuit de o conştiiţă exterioară ce reflectă asupra celor petrecute şi le plasează într-o perspectivă cu o anumită coerenţă. Cum nevoia de sens este fundamentală, fiecare om îşi caută sensul vieţii şi îşi construieşte o perspectivă cu privire la cele trăite. În această istorie personală foarte importante se dovedesc a fi acţiunile personale voluntare, fiindcă ele nu ţin de supranaturalul imprevizibil, nici de voia sorţii, nici de destin, nici de catastrofe naturale (decât, poate, într-o paradigmă foarte îngustă a predestinării absolute), ci sunt consecinţa unor decizii şi consfinţesc responsabilităţi consecutive deciziilor.

Este dificil astfel pentru un om trecut de o anumită vârstă să facă paşi înapoi, să recunoască eşecuri fundamentale. Piedicile vin atât din capacitatea fantastică de autoamăgire omenească, cât şi din dificultatea psihică a mărturisirii unor erori. Deşi parcursul unor personalităţi contestate pare să ţină de o rezistenţă psihică deosebită, alta este realitatea. Din punct de vedere creştin, tăria ţine de a recunoaşte adevărul, de a-l trăi şi de a-l mărturisi. Personalitatea puternică nu calcă peste cadavre, ci evită să producă distrugeri în jur. Iar când vine vorba despre propriile erori, caracterul se dovedeşte în onestitatea cu care sunt admise şi regretate, indiferent de costuri. Imaginea publică este mai degrabă o găselniţă şi un construct al celor slabi, care se asund în spatele ei ca să scape de intemperii şi, concomitent, să-şi păstreze privilegiile pe care le-au dobândit într-o viaţă de „eforturi şi privaţiuni”.

„Bătrânii” societăţii româneşti nu arată niciun fel de înţelpciune de viaţă. Indiferent de locul unde se află, foarte puţini dintre ei au onestitatea să se dea la o parte pentru mizerii morale sau pentru acte grave împotriva semenilor lor. Marele Bălăceanu-Stolnici a tăcut mâlc despre relaţiile sale cu securitatea. Mona Muscă declara fără echivoc, şi părea foarte convingătoare, că n-a făcut niciodată poliţie politică. Dan Voiculescu nu se lasă „intimidat”, deşi se ştie că semna cu „Felix”. Şi pe Mircea Ionescu-Quintus tot alţii au trebuit să-l descopere.

E mai bine s-o lăsăm în pace, fiindcă politica oricum umblă cu condicuţă, dar sunt locuri unde lumina ar fi trebuit să pătrundă. Defunctul Patriarh al României nu a suferit prea tare pentru felul în care s-a purtat în timpul regimului comunist. O retragere temporară şi gata, înapoi în faţă. Preotul Iustin Marchiş a tăcut multă vreme, spre stupoarea multora (mă număr printre ei). Mi-aş fi dorit să iasă toţi preoţii ofiţeri sau colaboratori în faţa enoriaşilor şi să-şi mărturisească rătăcirile morale. La fel cum mi-aş fi dorit ca toţi baptiştii care au făcut pactul cu diavolul să nu se justifice în niciun fel, ci să se demaşte singuri. Iar toate astea să se fi întâmplat în 1990, în primele luni de libertate. Au existat şi excepţii, acestea ies din discuţie de la sine, fiindcă s-au prescris.

Dar se pare că nu conştiinţa şi setea de adevăr sunt punctele forte ale „generaţiei” în discuţie. Fiindcă prea mulţi parazitează în continuare acelaşi organism social pe care îl exploatau şi înainte de ’89. Acest tip de „bătrâni” formează o specie pe care aş vrea s-o văd eradicată, nu fizic, ci moral, public şi instituţional. Tot din aceeaşi categorie fac parte cei care cred că li se cuvine să stea pe scaun în tramvai şi autobus. Nu li se cuvine, decât pentru că au peri albi şi atât. Nu există alt temei pentru respectul datorat generaţiei expirate decât faptul că a acumulat un anumit număr de ani, bunul-simţ şi harul creştin. Stimată generaţie „venerabilă”, nu aveţi niciun merit colectiv pentru a reclama consideraţia celor ce vin după dumneavoastră. Aveţi însă nevoie de iertarea generaţiilor pe care le-aţi condamnat cu deciziile dumneavoastre măreţe. Sau cu absenţa vreunei decizii.

Generaţia de tineri mai zurbagii sau mai liniştiţi, mai lingăi sau mai verticali încă mai are şansa să facă un lucru bun: sesizând că, esenţial, nu e plămădită dintr-un material mai de calitate, să îşi ierte înaintaşii cu modestie. Nu cu gesturi melodramatice şi automăgulitoare, nu cu pompă şi ură, ci în linişte, cu seriozitate, ba chiar, aş îndrăzni, cu profesionalism.

Însă acest demers ar trebui să conţină neapărat un element. Nu e nevoie, deşi s-ar putea contraargumenta eficient, de exprimarea regretului celor iertaţi, nici de o cerere de absolvire venită din partea lor. Trebuie musai văzut însă ce anume se iartă, care sunt faptele şi consecinţele acelor fapte. Cu toată iertarea, „bătrânii” responsabili trebuie să suporte urmările. Dacă nu vor să şi le asume, este problema lor, dar într-o societate organizată după legi, se cuvine ca orice cade sub incidenţa legii să suporte rigorile ei. Aici intervine profesionalismul, în fapt, fiindcă examinarea răului săvârşit este laborioasă şi se cere făcută fără parti-pris-uri, fără patimă şi vendetă. Nu, nu sunt de acord să se uite! Numai să se ierte, dar cu o memorie colectivă foarte activă, care să înregistreze lucid tot ce se iartă tocmai pentru a înţelege cât mai exact circumstanţele agravante sau atenuante, consecinţele şi măsurile reparatorii posibile.

Un ministru fericit

Iată un ministru care ştie că nu ştie, dar e mândru că nu ştie şi nici nu vrea să ştie. Că doar, ceea ce nu cunoaşte ’mnealui ţine de filosofia învăţământului (a se citi cuvintele în italice rar şi pe un ton grav, aproape solemn).

Se miră, oarecum, că este criticat de către doi foşti miniştri ai educaţiei/învăţământului, cu toate că unul dintre cei doi este recunoscut ca iniţiatorul şi, se pare, singurul care a reformat cu sens învăţământul românesc.

În plus, domnul ministru este mândru că nu îl interesează strategiile, ci doar problemele punctuale, fiindcă are bani să le rezolve. Şi să mai spună cineva că banii n-aduc fericirea...

marți, 4 septembrie 2007

Din tainele interminabilei reforme a învăţământului

S-a aprobat eliminarea examenului de capacitate (testare naţională). În anul şcolar viitor vor conta tezele unice. Dar urmează să se ţină seama, pe viitor, de notele primite la 18 (?) teze din ultimii trei ani de studiu.

Aşadar, şpaga nu se mai dă la gramadă şi o singură dată, ci trei ani la rând, individual fiecărui profesor cu care odrasla dă vreo teză. Se numeşte fidelizare. Se asigură, astfel, şi un al doilea obiectiv de multă vreme vizat de către instituţiile de învăţământ preuniversitar: se întreţine o relaţie foarte... „caldă” între şcoală şi părinţi. Sugerăm reintroducerea trimestrelor, care va asigura cel puţin trei întâlniri cu fiecare părinte. Dar, spre deosebire de şedinţele cu părinţii, unde unii nu veneau deloc, acum participarea va fi sigură, iar întâlnirile, neoficializate, mult mai eficiente şi la subiect.

De asemenea, se va introduce un spirit competitiv real. Se vor selecta de la sine cei care ştiu să negocieze un plocon decent şi rămân în sistem şi cei care nu ştiu (sau, mai ştii?, nu vor) şi renunţă. Obiective atinse pe linie. Felicitări, domnule ministru şi domnilor/doamnelor directori ministeriali!

 
Christianity Blogs - Blog Catalog Blog Directory Add to Technorati Favorites Religion blogs