Plânsul
Afară toată lumea plângea cuminte. Plângea în şir indian, în formaţie de atac, în cerc, în semicerc, în careu. Fiecare avea ce să-şi aducă aminte ca să poată plânge. Nimeni, dar absolut nimeni, nu s-a gândit vreun moment că nu ar avea pentru ce să plângă. Jelania aceasta generală s-a decretat din cauza secetei, în speranţa că omul, în sfârşit, ar putea constitui el însuşi o resursă naturală pentru planetă.
De fapt, ştiu asta din culise, ideea cu seceta a fost un pretext, nimic mai mult. Lumea voia să plângă, avea deja lacrimile în voce, în privire, în gât. Numai bune de expectorat. Să vă spun cum se face: iei trecutul personal, îl mărunţeşti cu mare atenţie, îl treci prin câteva site foarte fine, care nu lasă grăunţele mai mari să treacă, şi ce se alege îţi dă fiori şi lacrimi cât încape.
Cele mai bune pentru plâns sunt eşecurile din trecut. Oricine a mâncat măcar un om la viaţa lui. L-a întins pe pâine, l-a ridicat în par, l-a pus în ţeapă, l-a băgat la apă, l-a strâns cu uşa, l-a prins la colţ. Metodele diferă în funcţie de imaginaţie. Dar toţi suntem canibali, s-o recunoaştem până nu ne pârăşte sângele din ţărână. Ca pe moşul nostru, Cain. Chiar dacă ar vrea domniile-voastre să se revendice de la Abel, el n-a răzbit. Toate ratările se aglomerează în sită şi stau acolo hidoase, fără ruşine, desfrânate şi arţăgoase, gata să sară la bereghata viitorului. Ieşite din coşmeliile puturoase, ca nişte clovni impostori, se dau în spectacol. Au ele plăcerea asta scârboasă şi grotescă să atârne, să fie târâte şi să urle ca să fie auzite.
M-am tot gândit aşa: cât încă sunt viu înseamnă că nu sunt mort. Da, veţi zice, foarte profundă cugetare. Şi veţi surâde ironic, apoi îngăduitor, apoi cu îngrijorare. Poate m-am ţicnit şi parcă vi se face puţin milă. Ha! Las’ pe mai târziu. Revin la ideea mea, dacă sunt viu, nu sunt mort. Ştiţi că mai mult face un căţel viu decât un leu mort? Uite, eu sunt căţelul, pot să latru, să mă gudur, s-o uşchesc afară, să urlu la lună, să mârâi la nepoftiţi, să fiu fidel. Caut stăpân. Cât mai pot să latru, pot să mă ataşez şi eu cuiva, mă aciuez pe la vreo bătătură. Aţi auzit de Ciobănilă? Bine, n-aveţi chef de lecţii de literatură. Păcat, Ciobănilă nici nu făcea literatură... În fine. Cât sunt viu – oricât de căţel aş fi – am un viitor. Şi nimeni nu-mi poate lua inima din piept ca s-o pună pe leul defunct (ăla cu care mă comparam mai înainte). Cât sunt viu, pot să alerg în soare, na!
Ei, că veni vorba! Bine că veni vorba despre soare. Că m-am luat cu... lătratul ăsta sau ce-o fi fost. Voiam să menţionez că toată povestea asta cu plânsul se petrece pe timp de noapte. Aşa e ritualul. Ca la hoţiile tradiţionale: pe-ntuneric. Cum dă geana zorilor, cum lumea se luminează la faţă. Şi oamenii nu mai bocesc aşa ca disperaţii, ci plâng mai relaxaţi. Se lasă pe spate, îşi întind braţele, picioarele, pleoapele şi se uită unii la alţii. Şi nu ştiu exact cum se întâmplă, dar încep să se ierte. Râd. Cu toate lacrimile, râd. Şi soarele cade aşa în ei, ca-ntr-un ulcior. Iar pe deasupra vezi cum se ridică aburi. Din păr li se desprind lilieci şi se afundă în pământ cu ciudă.
Ehei...
Asta era. Cred. Dimineaţa toţi ne amintim că suntem vii, că putem „lătra” şi ne putem zbengui. Şi atunci răsună un fel de descărcări electrice, se despovărează amărăciunea. Abia spre dimineaţă lacrimile încep să fie de calitate, pierd din sare şi devin dulci, ca roua. Cât trăieşti înveţi tot felul de reţete şi de lucruri utile. E clar acum pentru oricine că lacrimile de noapte se aruncă în mare, ea se descurcă mai uşor cu distilatul. Numai cele de dimineaţa se varsă direct pe pământ, ca să nu-l pustiim ca proştii. Şi nici să plângi pe tine nu-i treabă, te faci saramură nu alta. Gândiţi-vă numai... toată noaptea pic, pic, pic... ţi se acreşte, inevitabil, îţi intră sarea la loc prin piele şi ajungi salină. Ca muierea lui Lot, săracu’. Săraca. Sărmanii de noi... Şi ne ling lighioanele. Ca să se distreze.
D-aia, dimineaţa e şi riscant. Că dacă te prinde sărat bine şi ghemuit peste tine, te usucă soarele şi rămâi statuie. Despre soarta statuilor să vă spună porumbeii. Ei le ştiu din tată în fiu. Eu ştiu una şi bună, în zori trebuie să iei soare, să prinzi lumină la inimă. Şi să faci cură de aburi, să te primeneşti. Inspiri soare, expiri rouă. Poate că aşa fac ăia ce-s fericiţi că plâng. Altfel nu prea văd cum, că lumea plânge de nefericire, de obicei.
13 comentarii:
Apropo de cat de bine e, uneori, sa fii caine, uita-te aici: http://dorupope.com/2007/08/29/cind-e-mai-bine-sa-fii-caine/
In rest, am zambit, chiar daca era de plans. Am zambit de frumos. Scuze! Poate cand zambesti si sfarsesti in ras, de la incordarea muschilor faciali, abdominali, incepe sa ti se descojeasca scoarta de sare intarita peste piele.
Si ramane iar piele vie. Servita pe tava urmatoarei impietriri saline. Life.
Da, am citit. Nu e singurul animal cu avere.
Si probabil ca ai dreptate, ca sunt cicluri mai... saline si mai relaxate in viata. Asa cum noaptea si dimineata isi urmeaza, dar fara sa se permanentizeze vreuna.
Pana cand...
Eu ma gandeam si la un alt fel de plans. Unul care, chiar daca incepe la apus, nu se sfarseste la rasarit. Exista plansete durabile, ca "Moleculele de calciu" ale Anei Blandiana, care nu mai vor sa moara. Nu trec prin impietriri saline, doar prin rocile de la malul râului.
Plansul care nu se mai termina, cred eu, e fie vocatie, fie victimizare. In rest, cred ca e mai normal/logic sa se termine plansul odata si-odata, ca sa ajungem sa facem si ceva mai... practic ;)))
Apropo de ce zice Camix, mai exista si un al treilea soi de plans perpetuu: unul poetic. Dar, daca e se prefer, optez, in acest caz, pentru ne-plans. Nu intru in amanunte, dar putem dezbate subiectul.
Insa exista o fericire in dreptul celor care "plang" (isi plang pacatele si plang pentru altii... cred ca asa se interpreteaza, de obicei, asta). Si, da, "micule", cred ca exista vocatia lacrimilor. Un plans perpetuu si interiorizat. Cred ca asa ceva i se intampla lui Cristos cand era in lume. Dar cred ca, paradoxal, bucuria se impaca bine cu acest fel de plans. Doar cu ala autovictimizator nu se impaca nicicum. Insa cu cel "vocational" (pun ghilimele, fiindca acum avem scoli cu profil vocational si ma tem de confuzie :)) si autentic se impletesc fara prefacatorie si fara contradictie. Nu iese un Ianus mincinos, ci un suflet echilibrat.
Nu mai stiu unde am citi sau auzit ideea ca suferinta reala e strans legata de simtul umorului si ca numai cine sufera cu adevarat stie sa si rada. Interesting, isn't it? Si chiar se poate vedea.
Aici cred ca ar trebui vazuta o definire a rasului. Ca sunt multi oameni care rad batjocoritor, care se distreaza, care ironizeaza, care rad din reflex, dar care nu au suferit foarte mult in viata lor.
Sincer, eu nu stiu ce sa zic. Se poate sa ai dreptate, dar, repet, cred ca numai intr-o redefinire a umorului sau rasului pornind de la ceva mai adanc, nu de la manifestarea vizibila propriu-zisa. Nu?
Sau sunt multi care rad ca sa isi ascunda suferinta singuratatii sau mai stiu eu ce suferinta si se prefac fericiti.
Nu la un umor sarcastic ma refer, ci la spiritul glumet, la mintea alerta spiritualiceste, la ghidusie [poate, chiar asa, ca 'salvare' din cotidianul consumming, insa nu o prefacere de ras, ci realmente o predispozitie interioara spre partea pozitiva a realitatii]...
Nu doar manisfestarea exterioara, asta ar fi atat de putin.
Rasul, suspectez eu, vine dintr-o distanta, oamenii intelepti si credinciosi pot rade.
Locul pentru o discutie e destul de restrans aici, insa se poate aminti si despre oamenii pe care suferinta ii face senini si cei pe care ii inacreste. E o chestiune spirituala, in ultima instanta.
Si, se pare, rasul si plansul sunt chestiuni spirituale. Cum observa si "unu' mic", unii isi ascund suferinta sub masca rasului. Si nu sunt neaparat condamnabili, poate sunt numai discreti si binevoitori cu noi, ceilalti. Iar asta mi se pare mare lucru.
Exact... sunt doua feluri de a reactiona in suferinta: sa strigi de la balcon sau sa te inchizi in camera. Si da, este si un respect mare fata de ceilalti acest din urma fel. Si este si un dezavantaj teribil pentru subiect: sa treaca neobservat. Daca nu ne uitam atenti, daca nu cautam privirea, reactia spontana, daca nu observam acel un cuvant sau doua din o mie, in care se strecoara mai multa drama decat in intregul discurs al celui de la balcon...
Si aici depinde de privitor; adica de noi. Mingea din terenul nostru.
am dat din intamplare peste blogl tau. mi-a placut mult ce am citit.
Multumesc de apreciere!
Trimiteți un comentariu